söndag 13 mars 2016

Årets största bokbesvikelse

HANDLING:
Slutet närmar sig. Cinder tar sig till månen för att starta en revolution men börjar känna av pressen allt mer. Kommer folket att tro på henne och kommer de lita på henne tillräckligt mycket för att faktiskt starta ett uppror mot Levana?

Samtidigt får vi lära känna Levanas styvdotter Winter som vägrar att använda sina krafter, vilket har påverkat hennes psykiska hälsa väldigt negativt. Men trots detta ser Levana henne som ett hot och hon blir snart indragen i Cinders kamp.

MINA TANKAR:
Om ni följt min blogg så vet ni säkert redan hur absolut förälskad jag blev i The Lunar Chronicles förra året. Meyer svepte in med Cinder, askekungeberättelsen om cyborgen, och tog precis det hon behövde från den riktiga sagan och skapade något helt nytt. Sen kom Scarlet och Cress som jag älskade nästan lika mycket som Cinder och som drev den spännande berättelsen framåt och sedan följde en plågsam väntan på att den sista delen i serien, Winter, äntligen skulle komma ut. 

Och vad har jag att säga om Winter, den var okej men tyvärr inte mycket mer än det. Jag älskar fortfarande serien i sin helhet men det här är nog en av de största bokbesvikelser jag varit med om :(

Först och främst är det en lång bok och det är inget fel i sig, men det sker så mycket upprepning i den här boken att den helt förlorade känslan av urgency som driver berättelsen framåt. Karaktärerna blev fångade och räddade för att bli fångade igen och räddade igen och så vidare i all evinnerlighet. Snövitelementen av sagan, speciellt med det förgiftade äpplet, kändes inte lika originella som i de andra böckerna och mest som att det blev intryckt i berättelsen för att Meyer kände sig tvungen.

Sen så påverkades nog min upplevelse av boken mycket av det faktum att jag tyckte Winter var en väldigt tråkig karaktär. Hon var inte den typen av karaktär som väcker mitt intresse för hon var alldeles för oskuldsfull och, i brist på bättre ord, blank. Vilket förvånade mig eftersom hon "på pappret" låter som väldigt intressant och i början var jag nyfiken på hur hon skulle utvecklas. Men sen nådde jag aldrig den punkten där jag känner att jag kan knyta an till karaktären och jag blev så väldigt trött på hela grejen med "jag är egentligen galen men jag är ju så vacker och alla tjatar om hur vacker jag är hela tiden så alla älskar mig".

Slutet lämnade även en hel del att önska enligt mig. En stor del av slutet är väldigt spännande, men jag hade förväntat mig att Cinder skulle [vinna över Levana för att hon faktiskt var starkare eller för att hon skulle komma på något smart sätt att utmanövrera henne, men det känns mest som att hon vann över Levana av en slump och det var väl lite av ett antiklimax för mig som förväntat mig så mycket mer].

Det jag däremot verkligen uppskattade var att vi fick ett avslut för alla karaktärerna och jag älskar som sagt fortfarande serien i sin helhet och jag vill absolut inte skrämma bort andra från att läsa serien eller Winter, men tyvärr så var den här boken inte min kopp te överhuvudtaget :(

Titel: The Lunar Chronicles 4 - Winter
Författare: Marissa Meyer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar