tisdag 26 januari 2016

Goodreads & Kaosutmaningen 2015

Här kommer min försenade redovisning över 2015 :) När det gäller mitt Goodreadsmål så skrev jag redan under månadsrapporten för augusti att jag uppnått mitt mål med att läsa 30 böcker och totalt läste jag 47 böcker vilket var jättekul! 


(Ja jag vet att det endast står 46 böcker här, med det beror på att jag läste om en bok som därmed inte hamnade på Goodreads igen. Dumt att man inte verkar kunna lägga in samma bok två gånger, men den fullständiga listan över vilka böcker jag läste under 2015 hittar ni här). Edit: Elin från Bokparadiset var snäll nog att förklara hur jag skulle göra, så nu fick jag rätt på det till slut! :) 

Sedan var jag ju även med i Kaosutmaningen igen, där tanken är att man ska pricka av minst 20 av punkterna nedan. Vilket jag inte lyckades med eftersom jag endast läste 12 böcker som passade in under kategorierna, men det gick i alla fall bättre än förrförra året så jag är nöjd :) Klicka på titeln om ni vill se vilken bok det är.

  1. Läs en bok med ett djur på omslaget. (Utläst 150424)
  2. Läs en bok vari det inte finns någon telefon(Utläst 150614) 
  3. Läs en bok som utspelar sig under vintern. 
  4. Läs en bok vars författare var under 20 när hen skrev den. 
  5. Läs en bok av en författare med initialerna M.M(Utläst 150217)
  6. Läs en bok om gudar. 
  7. Läs en bok som inte utspelar sig i Europa eller USA(Utläst 150207)
  8. Läs en bok med en huvudperson som bloggar. 
  9. Läs en bok som har en hbtq-huvudperson. (Utläst 151016)
  10. Läs en bok som kom ut 2011. 
  11. Läs en bok på ett annat språk än svenska. (Utläst 150212)
  12. Läs en bok vars titel innehåller fler än sju ord. 
  13. Läs en bok vars titel består av endast ett adjektiv. 
  14. Läs en bok där nycklar spelar en stor roll. 
  15. Läs en bok om någon som pratar med djur(Utläst 150323)
  16. Läs en bok vars omslag är till största del grått. (Utläst 150404)
  17. Läs en bok vars omslagsbild består av ett mönster. 
  18. Läs en bok vars filmatisering du såg innan du visste att det fanns en bok.
  19. Läs en bok med ett pronomen i titeln. 
  20. Läs en bok som till viss del (eller helt) utspelar sig på internet(150508)
  21. Läs en bok med idrottsanknytning. 
  22. Läs en bok om att resa(Utläst 151208) 
  23. Läs en bok inom en genre du vanligtvis inte läser. 
  24. Läs en svensk ungdomsbok. 
  25. Läs en bok med en flagga på omslaget. 
  26. Läs en bok om en skolklass. 
  27. Läs en bok med en hund i. 
  28. Läs en bok som handlar om ett föräldralöst barn. 
  29. Läs en bok som utspelar sig på en annan planet (månen är också godkänt, för den som vill använda tex Uppstigandet för att pricka av den här).
  30. Läs en novellsamling. 
  31. Läs en bok från ett för dig nytt förlag(Utläst 151111)
  32. Läs en bok som utspelar sig i Malmö. 
  33. Läs en bok du fått av någon annan(150811)
  34. Läs en bok på vers. 
  35. Läs en bok vars titel är en allitteration (det vill säga: alla ord börjar på samma bokstav. Till exempel Mio, min Mio.)

Än så länge är jag inte med i någon särskild utmaning det här året (förutom Goodreads) och ärligt talat så känns det ganska skönt. Men jag kanske ångrar mig om det dyker upp någon intressant utmaning under årets gång :)

6 kommentarer:

  1. Man kan ta med böckerna man läst om, om du går in på boken du har läst så scrollar du ner till other editions, går in på vilken som helt ( du vill du bara ha med att du läst om boken) sen går du ner till review this editon så betygsätter du den bara som vanligt sen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Provade med det nu och fick det äntligen att fungera, tack så mycket för hjälpen! :)

      Radera
  2. Kul att du nådde ditt mål. Utmaningar är ju kul men det gör ju verkligen inget om man inte klarar dom. Har man tur så har man breddat sin läsning lite iaf :)

    SvaraRadera