måndag 28 december 2015

Läs it Snow: Dag 2 & 3

Dag 2
Antal sidor lästa: 104 s. 
Jag hade återigen en fullpackad dag och lyckades inte hinna läsa ut Oceanen vid vägens slut på kvällen, men jag hann i alla fall läsa lite mer jämfört med gårdagen.

Dag 3
Antal sidor lästa: 301 s.
Lagom till sista dagen på läs-a-loten hade jag till slut tid att läsa ordentligt :) På morgonen läste jag klart de 65 sista sidorna ur Gaimans bok och påbörjade därefter Röd som blod av Salla Simukka som jag velat läsa länge.

Oceanen vid vägens slut fick en 5:a av mig i betyg även om den inte är helt perfekt eller ens min favorit av Gaimans böcker. Men stämningen i boken var en fullpott för mig, mystisk och melankolisk och jag älskade konceptet med mannen som återvänder till sitt barndomshem och minns tillbaka på händelser från när han var 7 år och fick en inblick i universums mysterium. 

Röd som blod gjorde mig tyvärr inte lika förtjust. Missförstå mig rätt, det är en spännande bok med högt tempo, men varken huvudkaraktären eller handlingen känns trovärdig så därför sjunker betyget till en 3:a. Får se om jag får lust senare att läsa fortsättningen, än så länge är jag lite tveksam över om det kommer bli bättre eller inte...

Överlag är jag i alla fall nöjd med den här läs-a-loten. Visste inte hur mycket jag skulle hinna läsa innan jag påbörjade den och blev positivt överraskad att jag faktiskt hann med 2 böcker, även om de visserligen inte var så långa ;) 

Men nu kommer det gå ett par dagar innan nästa Läs it Snow, som börjar den 2/1, och under tiden planerar jag att läsa klart Winter som jag tog en liten paus ifrån för att hinna med böckerna för läs-a-loten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar