lördag 5 december 2015

Carry on, Simon

HANDLING:
Simon Snow, den mäktigaste trollkarlen som någonsin funnits och den utvalde som ska rädda världen, återvänder till magiskolan Watford för att gå sitt sista år. Egentligen vill han inget hellre än att bara ha ett lugnt år, men strax efter att skolan börjat blir han dumpad av sin flickvän, han kan inte sluta oroa sig över varför hans rumskompis och "nemesis" mystiskt har försvunnit samtidigt som hotet mot magin växer sig allt starkare.

MINA TANKAR:
När jag läste Fangirl så förstod jag inte alls meningen med styckena om Simon Snow och magiskolan Watford. Det var inte att jag ansåg att de var dåliga i sig, men jag tyckte inte att de tillförde berättelsen om Cath särskilt mycket och jag ansåg mest att det var ett tråkigt sätt av författaren att försöka visa Caths kärlek för fanfiction. Men när jag läste att Rowell skulle skriva en bok om just Simon och Baz (och inte utifrån Caths eller den fiktiva författaren Gemmas stil, utan på det sätt som hon själv hade valt att berätta historien) så blev jag såklart nyfiken. Och jag är så glad att jag faktiskt läste den för gud vad bra den är!

Man bör dock vara beredd på att början av boken kan upplevas som lite seg, Simon har precis kommit tillbaka till skolan och det händer inte så mycket mer än att författaren dumpar en massa information på läsaren om vad som hänt under karaktärernas tidigare skolår. Men det är förståeligt, hon måste ju på något vis förmedla händelser och relationer som utspelat sig i 7 tidigare fiktiva böcker. Men efter ca 150-200 sidor kom berättelsen igång på allvar och blev riktigt spännande. Som med Rowells tidigare böcker ligger en stor del av styrkan i karaktärerna och deras relationer till varandra. Boken hoppar fram och tillbaka mellan de olika karaktärernas POV och jag uppskattade alla perspektiv på handlingen som man fick tack vare detta, speciellt Simons och Baz men även Simons bästa vän och hans (ex)flickvän.

Om jag ska klaga på en sak så är det att slutet gick lite väl fort för min smak. Trots att de flesta trådarna knöts ihop så tycker jag t.ex. att det var lite sorgligt att [Simon aldrig fick reda på allt om sin bakgrund och att han faktiskt har en familj på sin mammas sida. Sen undrar jag även om det är möjligt att magin till slut kommer tillbaka till Simon om det nu är så att den till slut kommer att komma tillbaka till de platser där det försvann]. Men det är mest småsaker och Carry on är helt klart en ny favorit för mig. Rowell har skapat sin egen väldigt intressanta tolkning av "den utvalde", som är ett så vanligt tema för fantasy, och boken är både rolig och spännande. Det är en av de böcker som jag var tvungen att släpa med mig överallt. Kort sagt galet beroendeframkallande på ett sätt som jag inte upplever särskilt ofta nuförtiden! Så har ni inte läst den rekommenderar jag den varmt och har ni redan läst den så läs den en gång till ;)

Titel: Carry on
Författare: Rainbow Rowell
Kaosutmaningen: Läs en bok som har en hbtq-huvudperson - check!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar