torsdag 1 oktober 2015

The Miniaturist

HANDLING:
När artonåriga Nellas pappa dör lämnar han familjen med svåra ekonomiska problem och Nella tvingas gifta sig med den välbärgade Johannes från Amsterdam. Johannes behandlar henne väl men är sällan hemma och ger inte henne någon direkt uppmärksamhet. Men en dag kommer han hem med ett dockskåp som är en precis kopia av deras hem. Nella tycker att det är en underlig present att ge till sin nya fru men i brist på annat att göra anlitar hon en miniatyrmakare för att skapa små figurer till skåpet. Hon börjar dock ana att något inte står helt rätt till när figurerna i skåpet även börjar reflektera saker som sker i deras liv. 

MINA TANKAR: 
The Miniaturist har en härligt, smått obehaglig stämning som varar genom hela boken. Personligen så älskar jag mysterier och den här innehåller verkligen en massa. Varför Johannes skaffar sig en fru som han sedan mest verkar försöka undvika, vad hans syster döljer, vem miniatyrmakaren är osv. Speciellt första delen av boken är riktigt spännande och även om det egentligen inte händer så jättemycket så får den mystiska stämningen boken att bli en riktig bladvändare. Men under andra halvan av boken händer det däremot alldeles för mycket samtidigt. Jag vågar inte berätta för mycket av risk att förstöra handlingen för er som inte läst den än (eftersom en så stor del av berättelsen hänger på själva mysterierna) men för att vara lite vag så känns det som att författaren vill "lite för mycket" med den här boken. Burton hanterar flera väldigt intressanta teman (som relationer, sexualitet, rasism, religion osv.) och i andra halvan av boken sker det avslöjande efter avslöjande och det blir både rusat och inte särskilt trovärdigt.

Det jag dock uppskattar är hur författaren beskriver miljön, Burton får 1600-talets Amsterdam att kännas levande och jag blev verkligen investerad i Nella och hennes liv. Från och till upplevde jag det som att karaktärerna är lite för moderna i sitt sätt att se på världen eftersom de är väldigt accepterande i förhållande till det samhälle de lever i. Men det är däremot en mindre kritik och trots att boken inte blev en fullpott för mig så gjorde den ändå ett starkt intryck.

Titel: The Miniaturist (på svenska: Miniatyrmakaren)
Författare: Jessie Burton
Kaosutmaningen: Läs en bok med ett djur på omslaget - check!

5 kommentarer:

  1. Jag är lite nyfiken på denna faktiskt men får se om jag läser den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var inte riktigt en fullpott för mig, men ändå absolut värd att läsa! :)

      Radera
  2. Svar; Tack för din kommentar! Och om du lever på studentbudget så tror jag att det är smart av dig att inte köpa varenda bok du läser, utan istället vara lite mer petig. Man kan ju inte ruinera sig själv bara för att skaparen ska få pengar ^^

    Och sedan är det ju dessutom alltid roligare att äga de böcker som man verkligen gillar :)

    SvaraRadera
  3. Den här vill jag verkligen läsa, låter så bra! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag absolut att du ska göra! :)

      Radera