måndag 8 juni 2015

Fairest - Levanas berättelse

HANDLING:
Fairest är berättelsen om Levana - hennes uppväxt, vad som formade henne och vad som hände innan Cinder ens fanns med i bilden. 

MINA TANKAR:
Jag blev tyvärr lite besviken på Fairest. Jag hade förväntat mig att den skulle ha en starkare "egen" handling eftersom den trots allt är lite mer än 200 sidor lång och någorlunda fristående från resten av serien. Men det visade sig att den är mer som en lång bakgrundsförklaring till varför Levana är så galen. Vilket i och för sig var väldigt intressant att läsa om och jag uppskattade att få informationen, men eftersom resten av seriens böcker är väldigt starka så levde den här inte riktigt upp till det.

Men för att återkomma till det viktiga, vad tyckte jag då om Levanas bakgrundsberättelse? Till viss del känner jag sympati för Levana med tanke på att hon har vuxit upp med en så hemsk och närmast sadistisk storasyster och frånvarande föräldrar. Sen så kan det inte vara lätt att växa upp och ständigt känna behovet av att dölja sitt verkliga yttre för alla utav rädsla för att bli dömd och det var sorgligt att läsa om hur ensam hon kände sig.
Det faktum att hennes syster använde "glamour" på henne flera gånger när de var små kan även vara en stor del av förklaring till att hon blev så knäpp :P

Det var även intressant att få läsa berättelsen utifrån Levanas perspektiv. Människor som är verkligt galna vet ju inte om det själva och de som är onda betraktar sällan sig själva som onda. Levana är ett praktexemplar på detta och enligt henne själv är allt hon gör fullständigt logiskt eftersom hon rättfärdigar även de mest galna och grymma saker hon gör med att hon gör det för "the greater good".

Så sammanfattningsvis var Fairest tyvärr inte lika bra som resten av serien, men om ni liksom jag älskar serien så kan det ändå vara värt att läsa boken om så bara för att få en bättre förståelse för karaktärerna. Sen så skadar det ju såklart inte att den innehåller ett par kapitel av den sista boken Winter som ska komma ut i slutet av året!

Titel: The Lunar Chronicles 3,5 - Fairest
Författare: Marissa Meyer

OBS. läs inte den här innan du har läst bok 1-3 i The Lunar Chronicles om du avskyr spoilers, eftersom den innehåller små spoilers/ledtrådar till resten av serien.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar