onsdag 22 april 2015

The Darkest Part of the Forest

HANDLING:
I The Darkest Part of the Forest får vi möta syskonen Ben och Hazel som har vuxit upp i Fairfold, en liten stad med ena foten i människornas värld och den andre i älvornas. I skogen utanför staden finns en pojke innesluten i en glaskista som har sovit där i flera decennier. Ingen vet hur han hamnade där och Ben och Hazel spenderar större delen av sin uppväxt med att fantisera om vem han är och vad som skulle hända om han väl vaknar upp en dag.

Men en dag sker det ofattbara, kistan är krossad och pojken är försvunnen. Samtidigt vaknar Hazel med smutsiga kläder och fötter och utan något minne om var hon varit eller gjort.


Holly Black har sedan tidigare gett ut två serier om älvor men The Darkest Part of the Forest är fristående.

MINA TANKAR:
Det som jag uppskattade mest med den här boken var syskonkärleken mellan Ben och Hazel, hur de båda försöker och misslyckas med att skydda varandra genom att dölja viktiga saker. Båda karaktärerna är väldigt modiga men deras förhållande präglas även av en rivalitet och osäkerhet som tar sig olika uttryck i berättelsen. Det bidrog till att de kändes som verkliga personer och inte bara karaktärer på papper vilket är en av bokens främsta styrkor.

En annan sak som jag tycker att författaren hanterar väldigt bra är att ha med karaktärer som är homosexuella, handikappade eller med en annan etnisk bakgrund utan att det blir någon stor grej, utan de behandlas precis som alla andra karaktärer och jag önskar att fler författare kunde visa den mångfald som finns i samhället utan att då allt som handlar om karaktären fokuseras på just det som skiljer hen från majoriteten. Det enda som jag saknade när det gäller personerna i berättelsen är att jag önskar att vi hade fått se lite mer karaktärsutveckling även om det är en standalone. Hazel får väldigt mycket utrymme eftersom hon är huvudpersonen, men även Ben tar en massa viktiga beslut och utvecklas och det hade varit intressant att få läsa mer om det. Jag hade dessutom gärna läst mer om Jack och hans familj samt Severin.

För övrigt var boken väldigt spännande och jag älskade twisten med Ansel och varför Hazel börjar tappa tid. Det var även kul att det var tjejen som fick vara hjälten i berättelsen även om delar av slutet blev lite jäktat. En sak som jag dock tänkte på när jag t.ex. läste Annas recension är att Black borde ha förklarat en del aspekter av berättelsen mer ingående, eftersom de som inte har läst hennes tidigare älvböcker eller har så god kännedom om de sagor och "magiska regler" som hennes berättelser grundar sig på missar en del detaljer. Det kanske inte spelar så jättestor roll i just den här boken men man får ju ändå en annan förståelse om man känner till det innan och det känns ju dumt om läsaren förväntas ha läst alla författarens tidigare böcker.

Titel: Darkest Part of the Forest
Författare: Holly Black

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar