tisdag 21 april 2015

Liebster Award

Jag blev nominerad av Anna från Bokbabblaren, tack så mycket! 

Reglerna ser ut såhär:
Länka tillbaka till personen som nominerade dig
Svara på frågorna som du fick av personen som nominerade dig
Nominera 11 andra bloggar med färre än 200 följare
Göra 11 frågor till dem som du nominerar
Meddela de nominerade via sociala medier/bloggar


1. Finns det någon bok du känner att du borde ha läst, men fortfarande inte har kommit till? 
Jag har bl.a. påbörjat Jonathan Strange & Mr Norrell och Arvtagaren ett flertal gånger men har av någon anledning inte klarat av att läsa klart dem (kanske för att de båda är två rejäla tegelstenar). Ja jag vet att jag har sagt det i ett par år nu men "snart" ska jag väl läsa ut dem ;)

2. Vilken TV-serie är din favorit? 

Game of Thrones är nog min favorit för tillfället. Men andra som jag tycker är väldigt bra är t.ex. GirlsGotham, The Americans Outlander.

3. Finns det någon bok du valt att inte läsa ut och varför i så fall? 

Det är väldigt sällan som jag väljer att inte läsa ut en bok, istället kan jag ta långa pauser mitt i en bok men till slut brukar jag läsa ut den oavsett hur dålig/tråkig jag tycker den är p.g.a. ren envishet. Men det finns en del undantag, t.ex. så klarade jag inte av att läsa klart Shatter me, en bok/serie som många verkar älska men som inte gjorde något bra intryck hos mig. Men jag kanske försöker mig på den igen i framtiden. 

4. Om du måste välja: chips eller choklad? 

Choklad, duuhh! ^^

5. Berätta om den första boken du läste ut själv! (Om du kommer ihåg.) 

Nja jag minns faktiskt inte den första kapitelboken som jag läste ut själv. Det kan ha varit Häxorna av Roald Dahl, som verkligen tog mig med storm, eller kanske Drakskeppet av Maj Bylock. 

6. Vad är ditt drömyrke? 
Är statsvetare i själen och kommer förhoppningsvis jobba med något inom det området i framtiden också. 

7. Köper eller lånar du böcker? 

Den största andelen böcker som jag läser är lånade och det finns ett par anledningar till det. En av anledningarna är att jag älskar bibliotek, älskar att strosa runt bland alla böcker och möjligheten att låna hem en massa utan att bli fattig. Jag har trots allt bara en studentbudget och väldigt lite plats, så jag brukar inte köpa böcker om jag inte är säker på att jag kommer att tycka om dem. Kommer säkert köpa fler böcker när jag har mer pengar/plats men jag kommer nog ändå alltid älska bibliotek :)

8. Vilken är den bästa boken du läst i år? 

Vi är ju fortfarande bara i april, men den bästa boken som jag har läst än så länge är nog The Magician's Land av Lev Grossman. 

9. Vilken är din favoritfilm som är baserad på en bok? 

Är kanske lite tråkig nu men jag måste svara Harry Potter ^^ 

10. Vilken karaktär från en bok skulle du vilja ha som kompis? 

Åh jag vet inte riktigt, känns ju som att jag redan känner dem alla ^^ Men jag hade nog velat känna Callum Hunt, Hermione eller Arya. 

11. Pest eller kolera: att bara få läsa en bok per år, eller att få läsa så mycket du vill men aldrig avsluta böckerna? 

Usch, den här svår. Men det hade nog ändå fått bli att endast läsa en bok per år, jag skulle nog inte klara av att aldrig få veta hur böckerna slutar.

Jag nominerar:
Bokomaten
Lingonhjärta
Schitzo-Cookie's bokblogg
Bokregn
Vår bokvärld

Mina frågor till er:
1. När och varför började du bokblogga?
2. Vilken bok ser du mest fram emot att läsa för tillfället? (Behöver inte vara utgiven än)
3. Vilket bokformat föredrar du? (Pocket, e-böcker, ljudböcker osv.)
4. Finns det någon genre som du undviker?
5. Vilka böcker är dina favorit "guilty pleasures"?
6. Alla har sina favoritkaraktärer, men finns det någon bokkaraktär som du verkligen avskyr?
7. Vilken är din favoritbok från barndomen?
8. Vilken författare har du flest böcker av i bokhyllan?
9. Till vilken grad påverkar bokens titel/omslag dig när du ska välja att läsa den eller inte?
10. Vilken är den bästa filmatisering av en bok som du har sett?
11. Pest eller kolera: att bara få läsa en bok per år, eller att få läsa så mycket du vill men aldrig avsluta böckerna? 

7 kommentarer:

  1. Tack för nomineringen! Blir till att klura på de frågorna :)

    SvaraRadera
  2. Häxorna av Roald Dahl! Den var en av mina favoriter när jag var liten, läste den hur många gånger som helst! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att den varit en av dina favoriter också! =) Visst är det något speciellt med hans böcker!

      Radera
  3. Åh Tack för taggen! <3!!

    Men får se om jag hinner svara bara.... med resa på fredag och söka jobb och göra ex-jobb *stressad tjej*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen fullt upp då alltså ^^ Men det förstår jag, skola och jobb kommer ju såklart först! :)

      Radera
  4. Tack för nomineringen gumman! Jag har svarat på dina frågor nu.
    http://varbokvarld.blogspot.se/2015/04/liebster-award.html
    Stor kram!
    Cecilia

    SvaraRadera
  5. Tack så mycket för nomineringen :D Är inte så snabb som du kanske märker men kommer absolut svara så fort som möjligt. Jättebra frågor :)

    SvaraRadera