tisdag 7 april 2015

En trilogi som bara blev bättre och bättre


HANDLING:
Trilogin börjar med att vi introduceras till Quentin Coldwater som ända sedan han var en liten pojke har varit helt besatt av böckerna om Chatwin-barnen som upptäcker den magiska världen Fillory. När Magikerna börjar är Quentin på väg till sin intagningsintervju till Princeton men saker går inte riktigt som han har förväntat sig och det slutar med att han istället blir intagen på Brakebills som är en skola för magiker. För Quentin är det en barndomsdröm som blir sann, han har äntligen funnit den parallella verklighet med magi som han alltid fantiserat om. 

Hans år på Brakebills är till största delen väldigt positiva, han får flera nya vänner och inleder sitt första riktiga förhållande, men sedan händer något. När Quentin tar examen från Brakebills är han övertygad om att de magiska äventyren kommer att finna honom men istället blir han utkastad i den trista verkligheten utan några mål. För att fördriva tiden så festar Quentin och hans vänner rejält, det förekommer både alkohol och droger och det hela håller på att spåra ur ordentligt för flera av karaktärerna. Detta förändras dock snabbt när de en dag får reda på att Fillory kanske faktiskt finns på riktigt och de bestämmer sig för att försöka ta sig dit. 

MINA TANKAR:
Jag hörde först tala om den här trilogin för flera år sedan men av någon anledning så kom jag mig inte för att börja läsa den förrän i slutet av förra året. Den första boken, med titeln Magikerna, började väldigt starkt för mig för, let's face it, alla vi som har läst Harry Potter (eller ni som har läst Narnia för den delen) har det varit en barndomsdröm att få komma till en skola för magi eller upptäcka att det finns andra magiska världar. Så början var otroligt spännande men sedan hände det nästan inget vettigt i mitten av boken förutom att karaktärerna gick i skolan och att man fick se hur gruppdynamiken utvecklades. Nu när jag har läst hela trilogin förstår jag syftet med detta men under tiden som jag läste boken så tyckte jag mest att det var en massa onödig utfyllnad. Men trots att jag inte var så jätteimponerad så var det ändå något med handlingen som var smått beroendeframkallande och jag älskade verkligen den sista tredjedelen av boken.

Inte långt därefter fortsatte jag med att läsa Magikernas kung och då måste jag erkänna att jag nästan höll på att ge upp i början eftersom det kändes som att Quentin bara upprepade samma misstag som han gjorde i första boken. Det illustrerar även något av det viktigaste som man bör veta om den här trilogin innan man börjar läsa, nämligen att huvudkaraktären Quentin till stor del är sjukt omogen och irriterande. När vi först får stifta bekantskap med honom är han tonåring och väldigt egocentrisk (det gäller för övrigt även för flera av karaktärerna) men både Quentin och handlingen utvecklas enormt mycket i trilogin. Det går bara väldigt långsamt framåt ;)

I sin helhet är den här trilogin en av mina favoriter! Jag älskar nästan alla karaktärerna, visst är flera av dem sjukt irriterande, men jag älskade ändå att läsa om dem och hur de hanterade de olika problem som de ställdes inför under berättelsens gång. Trilogin utspelar sig trots allt under flera år (ca 10 år om jag inte har helt fel för mig) och det ger läsaren möjlighet att se hur de utvecklas från tonåren upp till 30-års åldern. Jag älskar hur Grossman tar det som varit en barndomsdröm för så många och både infriar och vänder den helt upp och ner på samma gång. Jag uppskattade även det genomgående temat med huruvida det finns någon perfekt värld och vad som sker med oss som människor när vi försöker hitta den eller skapa den själv.

Så jag rekommenderar verkligen den här trilogin varmt till alla som någon gång har drömt om en magisk värld och som har lite stort tålamod med karaktärer som utvecklas väldigt långsamt :)

Titel: Magikerna, Magikernas kung & Magikernas land
Författare: Lev Grossman
Kaosutmaningen: Läs en bok om någon som pratar med djur - check!

2 kommentarer:

  1. Det var flera år sen jag läste den första boken i den här serien, och förmodligen har jag glömt det mesta som hände i den. Men man kanske skulle testa att läsa del två och se hur det går :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag absolut du bör göra! :)

      Radera