fredag 20 mars 2015

Frågor till bokbytet

Jag ska för första gången någonsin vara med i ett bokbyte (som Boklusen arrangerat) vilket ska bli superkul! Här nedan kommer frågorna som ska underlätta för min bokvän, jag hoppas det hjälper men ifall det är något du undrar över så är det bara att fråga! :)

Vilken genre håller du dig helst till då du läser?
Jag läser oftast fantasy eftersom jag älskar allt övernaturligt men jag är alltid villig att prova något nytt! Det spelar förresten ingen roll om det är YA eller "vuxenböcker". 

Favoritförfattare? (Har du alla titlar eller har du läst alla titlar; alltså, är det idé att skicka något av just den författaren..?)
Älskar Holly Black men det är inte värt att skicka något av henne för antingen så har jag redan läst det eller så har jag det redan hemma ^^ Detsamma gäller Gillian Flynn & Maggie Stiefvater. 

Läser du på andra språk än svenska? Vilka?
I den mån jag kan läser jag böcker på originalspråket, vilket innebär svenska eller engelska. 

Lyssnar du på böcker? Vilket format, i så fall?
Nja inte så jätteofta, men när jag väl gör det så brukar jag lägga över dem på mobilen. 

Samlar du på böcker av någon särskild författare?
Samma som jag nämnde under favoritförfattare. 

Har du någonstans publicerat en lista över böcker som du har läst eller som du äger? I så fall, var?
Jupp! Om du kikar i fliken som heter Läst 2015 hittar du alla böcker jag läst från hösten 2010 fram till nu :)

Vad är du ute efter, då du läser? (Bildning, äventyr, romantik, hjärngymnastik, nya erfarenheter..? Försök att berätta!)
Om en bok är spännande eller innehåller mysterier så är det aldrig fel. Men det absolut viktigaste för mig är karaktärerna, om boken har ett vackert språk och intressanta karaktärer så är det alltid ett extra plus för mig. 

Finns det någon genre eller författare som du undviker? Vilken?
Överlag så har jag svårt för deckare men det finns några få undantag. I grunden tycker jag om mysterier och jag har blivit väldigt förtjust i Gillian Flynns böcker (de kanske iofs inte räknas direkt som deckare?) men jag har väldigt svårt för typiska svenska deckare. 

Finns det någon genre eller författare som du gärna vill prova på, men inte kommit dig för? Vilken?
Inte som jag kommer på direkt nu. 

Vad gör du helst på fritiden? 
Om vi bortser från läsandet så spelar jag fiol och jag älskar att gå på teater. 

Samlar du på något?
Nja, förutom böcker så samlar jag nog inte på något speciellt. 

Favoritfärg?
Rött och blått - kanske inte tillsammans men annars så ^^

Tv-serier som du uppskattar?
Game of Thrones, Gotham, Girls & jag har nyligen börjat titta på Outlander

Favoritfilm? Eller: vilken slags film gillar du bäst?
När jag tittar på film så är det oftast rysare/skräck som gäller: The Shining, Cabin in the woods, Rosemary's baby är några favoriter. 

Föredrar du te eller kaffe? Vilken smak?
TE! ♥ Svart, grönt, rött... Vilda bär, vanilj, chai - tycker om det mesta när det gäller te. 

Vilket slags godis tycker du bäst om?
Riktigt mörk choklad och gammaldags karameller.

Något som du verkligen skulle avsky att få i ett paket?
Jag kan verkligen inte dricka kaffe, men annars så kommer jag inte på något speciellt.

Något som du verkligen skulle bli glad över att få i ett paket?
Nått fint bokmärke eller block hade jag tyckt om :)

Eventuella allergier eller födoämnesval (vegan, t.ex.)?
Nope. 

Finns det några särskilda titlar som du letar efter och som du skulle bli riktigt glad över att få?
Jag är lite nyfiken på författarna V.E. Schwab och Sarah J. Maas, men annars så tycker jag om överraskningar :)

Vilka böcker har du olästa i bokhyllan? Som du ogärna vill få dubbelt av... 
Jonathan Strange & Mr Norrell samt ett par böcker av Stephen King och Haruki Murakami som jag inte har hunnit läsa än. 


3 kommentarer:

  1. Mycket intressant! Får se vad jag kan hitta på!
    Hälsningar Din hemlige bokvän

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande! Ska bli kul att se vad det blir :)

      Radera
  2. Roligt att läsa din lista!

    SvaraRadera