fredag 13 mars 2015

Filmversionen av Cirkeln



I onsdags förra veckan så såg jag filmatiseringen av Cirkeln och jag tänkte dela med mig av några av mina tankar :) Men ifall ni inte har läst boken/sett filmen så innehåller detta en del spoilers så att ni är medvetna om det!

Det känns som att de flesta redan har läst eller åtminstone hört talas om Cirkeln så jag tänker inte nämna så mycket om själva handlingen här. Men själva boken har jag recenserat här tidigare och lite kortfattat så handlar berättelsen om några elever på en gymnasieskola som är väldigt olika varandra men som får reda på att de har magiska förmågor och att de är utvalda att rädda världen. 

Det första som jag upptäckte när filmen började var att jag har lyckats glömma en massa detaljer, men utifrån det jag minns så tycker jag att dem har gjort ett bra jobb med att filmatisera berättelsen. Filmen är väldigt välgjord och jag blev positivt överraskad av skådespelarna, av någon anledning hade jag inte förväntat mig att tjejerna skulle vara så bra som de var, men jag tycker verkligen att de gjorde karaktärerna rättvisa. De betedde sig och gav samma känsla som jag själv fick av karaktärerna när jag läste böckerna. 

Det enda som jag tyckte var lite negativt var att "förhållandet" mellan Minoo och Max inte kändes så trovärdigt som det gjorde i boken och att det blev lite långtråkigt i mitten, men överlag får filmen tummen upp av mig :)

1 kommentar: