onsdag 11 mars 2015

Fangirl

HANDLING:
Cath och hennes tvilling Wren ska börja på college och Wren har övertalat Cath att de för första gången i sina liv inte ska dela rum med varandra. Men Cath, som är extremt nervös i alla sociala sammanhang, tycker mest att hela collegeupplevelsen är hemsk och vill bara stanna i sitt rum och skriva sin Simon Snow-fanfiction*.

Fangirl är en söt berättelse om kärlek men även hur det är att växa upp och våga ta sig ur sin bekvämlighetszon för att på sätt kanske hitta något ännu bättre.

* Simon Snow är en fiktiv fantasyserie som utspelar sig på en magiskola.

MINA TANKAR:
Fangirl är en väldigt mysig bok att läsa och jag älskar verkligen alla karaktärerna, speciellt Caths halvgalna pappa och hennes rumskompis Reagan. Överlag är det här en bok som jag älskade att läsa, den var lättläst, rolig och mysig, och det är även därför som den fick ett så högt betyg av mig. Men samtidigt måste jag erkänna att jag blev besviken eftersom det känns som att författaren hade kunnat göra så mycket mer av själva handlingen. På grund av titeln och Caths beroende av Simon Snow och fanfiction så fick jag intrycket att det skulle handla mer om just fanfiction. Cath pratar om alla sina vänner på nätet, men det enda vi som läsare egentligen får se av den här fanfictionvärlden är bitar ur hennes egen fanfiction och utdrag från "originalserien". Även om jag älskar magi och trollkarlar och överlag tyckte att dessa utdrag var underhållande så förstår jag inte vad de skulle tillföra till berättelsen egentligen? Visst, det visar hur Cath använder berättelser och det som är bekant och bekvämt för att fly verkligheten men det kändes som att författaren hade kunnat visa det på bättre sätt.

Jag önskar även att Rowell hade gjort mer när det gäller Caths förhållande till sin mamma och hur det har påverkat Cath, speciellt med tanke på att Cath är den typen av karaktär som vänder sig inåt (jämfört med systern som är utåtagerande).

Sedan så är Cath en huvudperson som jag både sympatiserar med och som jag inte riktigt förstår mig på eftersom hennes beteende är lite väl extremt ibland. Hur kommer det sig t.ex. att [hon knappt vågar röra vid eller kyssa killen som hon dejtar på flera veckor? Speciellt med tanke på att hon faktiskt varit ihop med en kille innan (även om det förhållandet inte var så allvarligt). 

Hon skriver en massa berättelser som inte handlar om Simon Snow i kursen hon läser, varför får hon plötsligt en så stark mental spärr mot att skriva slutarbetet? Är det för att hon vill hålla kvar vid det som är bekant eller missade jag något här?]

Jag vet att den här recensionen har fokuserat mycket på det som jag upplevde som negativt, men Fangirl är trots allt en väldigt underhållande och mysig bok och ifall man är villig att strunta i en del av bristerna i handlingen så rekommenderar jag den verkligen just p.g.a. att karaktärerna är så härliga.

Titel: Fangirl
Författare: Rainbow Rowell

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar