torsdag 26 mars 2015

Cress - flickan med det långa håret

HANDLING:
Cress är den tredje boken i The Lunar Chronicles och de tidigare böckerna i serien är Cinder och Scarlet.

Cress har spenderat nästan hela sin uppväxt ensam i en satellit runt jorden. Det är Miss Sybil som håller henne fängslad och som tvingar henne att spionera på människorna på jorden samt att se till att skepp från månen kan komma till jorden utan att bli upptäckta. Men trots att Cress har varit isolerad under så lång tid har hon börjat förstå att det som hennes drottning och Sybil gör är fel och att hennes kanske enda chans till frihet är Cinder.

MINA TANKAR:
Cress är baserad på berättelsen om Rapunzel, som även är den saga som jag hade minst koll på när jag började läsa den här serien (det enda jag minns är väl egentligen tornet och det långa håret). Så jag vet inte exakt hur stor del av originalsagan som Meyer har valt att använda sig av, men jag tyckte i alla fall att det var en kul twist att Cress var fångad i en satellit i den här versionen. Cress var även en intressant karaktär, speciellt med tanke på hennes grymma tekniska kunskaper samt hela tanken kring hur det egentligen påverkar en människa att vara isolerad från socialt umgänge under så många år. Hon skiljer sig dessutom mycket åt jämfört med Cinder och Scarlet (som vi har fått lära känna i de två första böckerna) eftersom hon spenderar den största delen av sin tid med att dagdrömma och hon är även betydligt mer naiv och blyg (vilket inte är så konstigt i det här fallet!).

Förutom att vi får lära känna Cress så får även Thorne spela en ännu större roll i den här boken och som jag tidigare har nämnt är han helt fantastisk! Thorne har hela tiden varit den roligaste karaktären men i Cress så kändes det verkligen som att man fick lära känna personen bakom all humor och fåfänga vilket jag uppskattade. Tempot är även i den här tredje boken väldigt högt och det händer en massa saker hela tiden men samtidigt lyckas författaren ändå utveckla karaktärerna vilket är minst sagt imponerande. Den första boken är fortfarande min favorit men det är intressant att se hur Meyer väver ihop de olika sagorna och den ökande listan av karaktärer.

Det enda som jag upplevde som negativt var att det blev lite stressat när vi fick reda på att [Dr. Erland var Cress pappa. Vi hann precis få reda på det och sen dog han :( Jag tycker det är synd att vi aldrig får se mer om hur Cress hade hanterat det och ifall de hade kunnat bygga någon form av relation.]

Som ni säkert har förstått vid det här laget är The Lunar Chronicles en serie som jag verkligen har slukat med hull och hår och jag läste ut de 3 första böcker direkt efter varandra. Nu längtar jag så otroligt mycket till Winter som är den sista boken i serien och som kommer ut i november. Men för att trösta mig har jag under tiden lånat hem Fairest, som är Levanas berättelse, som jag precis har påbörjat :)

Titel: The Lunar Chronicles 3 - Cress
Författare: Marissa Meyer
Kaosutmaningen: Läs en bok av en författare med initialerna M.M - check!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar