måndag 23 februari 2015

Scarlet - Rödluvan i ny tappning

HANDLING:
Scarlet är bok två i The Lunar Chronicles och den här recensionen innehåller SPOILERS från den första boken Cinder

Scarlet fortsätter direkt där förra boken slutade, dvs. Cinder har blivit fängslad men lyckas rymma tillsammans med en annan fånge vid namn Carwsell Thorne. Dr. Erland vill att Cinder ska möta honom i Afrika för att börja planera hur de ska störta Lunas drottning. Men Cinder, som precis har fått reda på att hon egentligen är kunglighet från månen, vet inte om hon är redo att acceptera detta öde och väljer därför istället att försöka leta reda på mer om sin bakgrund.

Samtidigt i en liten småstad i Frankrike har Scarlet Benoits farmor varit försvunnen i 2 veckor när polisen lägger ner utredningen. Polisen är övertygade om att Scarlets farmor antingen har lämnat hemmet av sin egen vilja eller begått självmord, men Scarlet är säker på att någon har kidnappat henne och bestämmer sig för att själv hitta och rädda sin farmor. Till sin hjälp har hon Wolf, en tidigare gängmedlem, och hon upptäcker att hennes farmor har dolt något som sätter båda deras liv i fara

MINA TANKAR: 
Efter att ha läst Cinder (som jag älskade!) var jag tvungen att börja direkt på fortsättningen. Tyvärr så blev jag inte lika investerad i Scarlet och Wolf, jämfört med karaktärerna i första boken, och jag kan inte riktigt sätta fingret på varför. Förmodligen beror det på att tempot är väldigt snabbt samtidigt som man hoppar fram och tillbaka mellan Scarlet och Cinders berättelser och eftersom jag var mer intresserad av Cinders berättelse så fångade inte Scarlet min uppmärksamhet på samma sätt. Jag upplevde det även som att Cinder och Scarlets "inre röster" var väldigt lika, och jag vet inte om ni andra som har läst boken håller med mig men personligen så tycker jag att de två tjejerna hade för lika personligheter. Det är inget större problem för berättelsen i sig, men det blev väldigt påtagligt eftersom man som läsare hoppar fram och tillbaka mellan de båda. Men om vi bortser från att Cinder och Scarlet var lite för lika så är karaktärerna i serien överlag fortfarande bra och genomtänkta. Thorne t.ex. är ju helt fantastiskt rolig och jag tycker att vänskapen som växte fram mellan honom och Cinder var väldigt fin.

Det var även intressant att se hur Meyer vävde samman Cinder och Scarlets berättelser (och sagorna som de grundar sig på) och även om vissa saker i slutet löste sig lite för enkelt enligt mig så är det fortfarande en väldigt spännande bok med snabbt tempo. Jag har dessutom redan slukat del 3 i serien (Cress) så en recension av den kommer inom kort! :)

Titel: The Lunar Chronicles 2 - Scarlet
Författare: Marissa Meyer
Kaosutmaningen: Läs en bok på ett annat språk än svenska - check!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar