fredag 13 februari 2015

Cinder - en askungesaga

HANDLING:
När föräldralösa Cinder är 11 år gammal blir hon adopterad, men strax därefter blir hennes nya pappa sjuk och dör och Cinder tvingas bo hos hans elaka fru Adri. Adri skäms över att behöva ta hand om Cinder som är en cyborg (människa med robotdelar) och lägger beslag på allt hon tjänar. 

Trots alla fördomar som finns mot "cyborgs" så är Cinder känd för att vara New Beijings bästa mekaniker och en dag dyker prins Kai upp vid hennes marknadsstånd och ber om hjälp med att reparera hans android. Men Cinder inser att prinsen döljer något och det dröjer inte länge innan hon själv blir indragen i en kamp om liv och död. 



MINA TANKAR:
Åh jag älskade verkligen den här boken! Jag hade inga direkta förväntningar när jag började läsa, utan jag antog mest att det skulle vara den klassiska askungesagan fast i sci-fi-miljö, men jag blev verkligen positivt överraskad. Författaren har tagit vissa element av Askungen, som t.ex. den elaka styvmodern, men sedan skapat en helt egen berättelse som är spännande och actionladdad med flera intressanta och roliga karaktärer.

De flesta karaktärer i boken kändes väl utvecklade och de hade alla sina egna bakgrundsberättelser och motiv. I början trodde jag verkligen att handlingen skulle följa sagan mer strikt med kärlek vid första ögonkastet och allt vad det innefattar, men trots det snabba tempot får karaktärerna tid att utvecklas. Jag tyckte speciellt om Cinder, som är tuff trots all sin osäkerhet, och hennes android Iko som var väldigt söt och rolig.

Sen så måste jag bara tillägga att jag verkligen älskade scenen med balen! Jag tyckte det var en riktigt rolig användning av sagan, [med konfrontationen med hennes adoptivfamilj och måndrottningen och foten som hon tappade på trappan], och jag uppskattade att slutet inte var så sockersött som jag förväntade mig.

Det enda som jag blev lite besviken över var att de flesta "twists" (det som jag antar skulle vara de stora överraskningarna) var väldigt förutsägbara och jag lyckades lista ut de flesta redan i början av berättelsen. Överlag så störde det ändå inte helheten särskilt mycket, men jag önskar att författaren hade försökt dölja de bättre och inte göra det så självklart för läsaren.

Jag blev även lite förvånad i slutet eftersom jag av någon anledning var övertygad om att alla böckerna i serien var fristående (eftersom de baseras på olika sagor), men det ska bli kul att få läsa alla delarna och se hur de olika sagorna passar in i helheten :) Så om ni liksom jag av någon anledning har lyckats missa att läsa den här serien redan så rekommenderar jag verkligen er att läsa den nu! Den fjärde och sista boken släpps på engelska i november det här året och än så länge finns de två första böckerna översatta till svenska (del 3 på svenska kommer ut i juli). 

PS. Var jag förresten den enda som [tyckte att Dr. Erland var riktigt obehaglig i den första delen av boken? :P Speciellt innan jag förstod varför han bara ville ta emot unga cyborgflickor...].

Titel: The Lunar Chronicles 1 - Cinder
Författare: Marissa Meyer

1 kommentar:

  1. Vad roligt att den verkar så bra! Vill läsa den snart :D

    Svar: Jag känner lite samma sak inför den som Sagan om Ringen (som jag också påbörjade flera gånger innan jag äntligen läste ut den en gång ^^). Den är lite seg nu i början, men jag har en känsla av att jag ändå kommer tycka om den mer senare... Hoppas det i alla fall!

    SvaraRadera