söndag 8 februari 2015

Blood of Eden - bok 2 & 3

HANDLING:
OBS: innehåller SPOILERS för er som inte redan har läst den första boken "The Immortal Rules".
Efter att ha lämnat Eden försöker Allison finna Kanin som blir torterad och hålls fången av Sarren. Med hjälp av deras "blodsband" kommer hon närmare dem för varje dag som går och får dessutom oväntad (och delvis oönskad) hjälp på vägen i form av sin vampyrbror Jackal. Spåren leder dem tillbaka till New Covington, staden där Allison växte upp och dog, och där upptäcker dem att nästan alla människor har blivit infekterade av det virus som höll på att förstöra mänskligheten för 60 år sedan. 

MINA TANKAR:
Redan i första boken blev jag positivt överraskad av Kagawas dystopiska värld och hennes version av vampyrer och "rabids". Det enda som jag upplevde som negativt med den första boken var det faktum att den inte verkade ha någon direkt handling, istället så dök det upp problem nästan från tomma intet som sedan löstes efterhand som de dök upp, vilket gjorde att berättelsen stundtals kändes väldigt "hoppig". I The Eternity Cure är handlingen tydligare och inte alls lika ostrukturerad utan håller ett mer jämnt tempo genom hela boken vilket jag uppskattade.

Vi fick dessutom en närmare inblick i vampyrernas värld, hur de styrs och människorna som lever i dem. Överlag tycker jag att författaren hade kunnat skriva ännu mer om dessa vampyrstäder och jag önskar att vi hade fått se mer om hur städerna förhåller sig till varandra. Speciellt med tanke på att författaren flera gånger påpekar att det förekommer väldigt intensiva maktkamper inom dessa städer, vilket vi tyvärr inte får se så mycket av i berättelsen.

Sen så måste jag bara säga: SLUTET. Jag minns inte den senaste gången som jag grät så mycket över en bok så det måste ju ändå betyda något! ;)

Titel: Blood of Eden 2 - The Eternity Cure
Författare: Julie Kagawa


HANDLING:
OBS: innehåller SPOILERS för bok 1 och 2.
Zeke, den enda som Allison någonsin har tillåtit sig själv att älska, har blivit mördad av Sarren och Allison är fast bestämd att hämnas. Sarren har dessutom ett virus som hotar både människorna och vampyrernas existens men frågan är om de kommer att kunna nå Sarren i tid, och huruvida Allison faktiskt kommer klara av att döda en av de starkaste vampyrerna som någonsin funnits. 



MINA TANKAR: 
Det är båda mycket och lite som händer i den här avslutande delen. Efter det dramatiska slutet i förra boken så vet Allison inte hur hon ska hantera Zekes död och väljer därför att helt stänga av sina känslor. Istället accepterar hon monstret i sig själv och får allt svårare att kontrollera sin hunger och sitt humör. Det var alltså väldigt mycket "angst" i den här boken vilket stundtals blev lite tjatigt eftersom det var samma problem som ältades om och om igen. Men som tur var fanns även Jackal som bidrog med sin humor och snäsiga motsvar och han fungerade som en väldigt bra motpol till Allison och Kanin.

För mig var The Forever Song tyvärr inte riktigt lika "stark" som de två första böckerna i trilogin eftersom jag anser att slutet blev väldigt stressigt och vissa delar kändes lite för tillrättalagda. Men överlag tycker jag att trilogin är bra och spännande och den har bjudit på en hel del känslostormar, så den är helt klart läsvärd för alla som tycker om att läsa om vampyrer.

Titel: Blood of Eden - The Forever Song
Författare: Julie Kagawa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar