måndag 15 december 2014

Graphic novels x 3

Serien Locke & Key är något av det bästa jag har haft nöjet att läsa inom graphic novels. Det är en fantasyberättelse som inleds med att pappan i familjen blir mördad och resten av familjen (dvs. mamman och deras tre barn) flyttar in i pappans gamla familjehem. Nästan direkt hittar den yngsta sonen nycklar som på olika sätt förändrar verkligheten - en nyckel som gör dig till ett spöke, en nyckel för att radera minnen osv. 

Det som gör den här serien så bra är dess fantastiska karaktärer och djup. När jag började läsa blev jag väldigt överraskad över hur mörk och brutal berättelsen faktiskt är. Mamman i familjen får allt större svårighet med att hantera sin alkoholism, den äldsta pojken Tyler har skuldkänslor över pappans död och det finns en del ulvar i fårakläder som försöker nästla sig in i deras liv. Familjen har en sådan hemsk otur och som läsare hejar man på dem och blir väldigt investerad både i karaktärenra och den spännande handlingen. 

En mer detaljerad recension av bok 1 har jag skrivit här och del 2 har jag skrivit om här
Ett stort plus är även att serien är avslutad! Så man behöver inte vänta utan kan sluka hela berättelsen på en gång :) 

Titel: Locke & Key
Författare: Joe Hill

Ytterligare en serie som jag påbörjade det här året är Saga som även den är ett fantasyäventyr. Det som gör den här berättelsen så speciell är bl.a. det faktum att berättarrösten är dottern till de två huvudkaraktärerna. Berättelsen inleds med hennes födsel och därefter får vi genom olika tillbakablickar se hur och varför de två karaktärerna träffades (samt varför de blir jagade över hela galaxen). För mig var det ett nytt och fräscht sätt att hantera berättelsen, som läsare kastas man direkt in i handlingen och får under tiden förklarat för sig om kriget mellan de olika folken i universum och varför hennes föräldrars förhållande är så politiskt och kontroversiellt.

Detta är till skillnad från Locke & Key en pågående serie och än så länge har den publicerats i 3 volymer (den fjärde släpps nu i december).

Titel: Saga
Författare: Brian K. Vaughan

American Vampire är en serie som jag hitintills endast läst första delen av och jag är än så länge lite ambivalent när det gäller vad jag faktiskt anser om den. Om vi börjar med det positiva så är den väldigt mörk och brutal och de har skapat intressanta vampyrer som är allt annat än sockersöta. Handlingen utspelar sig i slutet av 1800-talet och början av 1900-talet och den största konflikten ligger mellan de gamla vampyrerna, som tidigare styrt men som är begränsade eftersom de inte tål dagsljus, och de "nya" vampyrer som tål dagsljus och därmed ses som ett hot mot de gamla vampyrernas ställning. Handlingen låter alltså intressant på pappret men karaktärerna är tyvärr lite för platta och "klyschiga" för min smak och själva stilen för illustrationerna tillhör inte heller mina favoriter. Men jag har dock hört att fortsättningen ska vara betydligt bättre så det gäller kanske bara att ha tålamod? 

Titel: American Vampire
Författare: Scott Snyder och Stephen King


Ifall ni har fler tips på bra graphic novels får ni gärna dela med er :)

1 kommentar:

  1. Kan inte annat än att hålla med, Locke & Key och Saga är mina största favoriter från i år =)

    Har inte läst American Vampire dock, vet inte om jag ska.

    SvaraRadera