lördag 1 november 2014

Sisterhood of the World Bloggers Award

Jag blev nominerad av Anna på Bokbabblaren och självklart kan jag inte tacka nej, älskar enkäter! Tack för nomineringen :)

Om man blir nominerad ska man:
  • Tacka bloggaren som nominerade dig, och länka till deras blogg
  • Ha med Sisterhood of the World Blogger Award-loggan i ditt inlägg
  • Svara på de 10 frågorna du fått
  • Nominera 10 andra bloggare och fråga dem 10 frågor




1. Hur organiserar du dina bokhyllor?
Jag har en viss tendens att börja omorganisera min bokhylla varje gång jag har tråkigt och jag har tidigare haft mina böcker ordnade efter färg, alfabetisk ordning osv. För tillfället har jag delat upp mina pocket och inbundna och sorterat dem efter genre.

2. Om du fick välja en film att göras om så att den bättre stämmer överens med boken, vilken skulle det vara?
Åh vilken bra och hemskt svår fråga! Jag brukar föredra böckerna framför filmerna men nu kommer jag inte på exakt vilken jag hade velat ändra ^^ Men det jag faktiskt hade velat ändra är det faktum att de numera ofta delar upp den sista boken i en serie i två delar (Harry Potter, Twilight, Hungerspelen osv.). Jag fattar att de tjänar mer på det men personligen tycker jag inte att det gynnar handlingen eller filmatiseringen :(

3. Vilken är din favoritläsplats?
Jag läser överallt, vid köksbordet, på bussen, medan jag borstar tänderna… you name it. Men på vintern är nog min favoritläsplats sängen och under sommaren älskar jag att läsa vid havet eller poolen.

4. Under en zombieapokalyps: vilken bok försöker du rädda och vilken bok använder du som vapen (för att du bryr dig så lite om den)?
Jag vet att jag någonstans har en överlevnadsbok så det smartaste hade väl varit att försöka få med mig den :P Sen så hade jag använt Breaking Dawn som vapen, min största ”bokbesvikelse” någonsin (och det skadar ju inte att den är tung).

5. Vad gillar du att göra när du läser? Till exempel lyssna på musik eller äta/dricka något?
Älskar te! 

6. Om du fick vara en karaktär för en dag, vilken skulle det vara och varför?
Jag hade velat vara någon riktigt modig och häftig karaktär som t.ex. Sarah Vida, Katniss eller Arya. Annars så hade det varit häftigt att få vara någon i Harry Potter-världen eller Magisterium-serien och få utforska deras världar.

7. Om du fick leva i en bokvärld för en dag, vilken skulle det vara och varför?
Som jag nämnde ovan hade det varit superhäftigt att få fri tillgång till Hogwarts eller de underjordiska gångarna i Magisterium!

8. Läser du helst serier eller fristående böcker?
Oftast är det strunt samma för mig. Tycker jag att boken/serien verkar spännnade så kommer jag att läsa den oavsett. Men eftersom jag oftast läser fantasy så har jag fått en viss överdos av trilogier på sista tiden så jag hade nog valt fristående! Men visst är det fantastiskt när man hittar en ny, spännande serie och får längta till nästa del! :)

9. Finns det någon författare du läser allt av?
Holly Black och Gillian Flynn!

10. Vad gör du helst när du inte läser?
Umgås med nära och kära eller spelar fiol :) Men på senaste tiden har mitt liv bestått av plugg, plugg och mer plugg.

Nu är det egentligen min tur att nominera ytterligare 10 bokbloggare med 10 nya frågor. Men eftersom det verkar som att de flesta redan har gjort det så kommer jag att lämna det öppet. Jag nominerar alltså alla som känner sig manade att svara! :)

Mina frågor:
1. Vilket är ditt starkaste bokminne?
2. Vad/vem var det som fick dig att börja bokblogga?
3. Vilken är den bästa boken du har läst i år och varför?
4. Har du något favoritcitat från en bok?
5. Vilken är din favoritgenre och finns det någon genre som du aldrig läser?
6. Föredrar du bokhandel eller bibliotek?
7. Vilken bok läser du just nu?
8. Vad gör du när du inte läser?
9. Vilken bokkaraktär önskar du att du kände i verkligheten?
10. Under en zombieapokalyps: vilken bok försäker du rädda och vilken bok använder du som vapen (för att du bryr dig så lite om den)? (Var bara tvungen att sno den! ^^)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar