tisdag 4 november 2014

Aristotle and Dante Discover the Secrets of the Universe

Kaosutmaningen: Läs en bok med ett eller flera personnamn i titeln - check!


HANDLING:
Ari är en arg och ensam kille utan några direkta vänner. I alla fall tills han spenderar dagen vid poolen en sommar och träffar Dante som erbjuder sig att lära honom simma. Vilket blir början på en vänskap som räddar båda deras liv. 

MINA TANKAR:
Så vad händer egentligen i den här boken? Mitt bästa svar på det är allt och ingenting! Aristotle and Dante Discover the Secrets of the Universe är förmodligen den sötaste berättelse jag läst det här året. Jag brukar inte dras till den här typen av ungdomsböcker som ”bara” handlar om vänskap, familjerelationer och att växa upp. Men jag får väl erkänna att jag har en ”soft spot” för egensinniga tonåringar och det skadar ju inte att den är så välskriven :)

Ari och Dante är på många sätt varandras motsatser. Ari är mer sluten och, i brist på bättre ord, arg medan Dante är livfull och öppen med sina känslor. Ändå blir de bästa vänner nästan direkt och påverkar varandra starkt medan de växer upp. Boken handlar även till stor del om etnicitet och hur de olika karaktärerna förhåller sig till sin bakgrund vilket gav berättelsen ett djup som jag inte förväntade mig när jag började läsa. Ytterligare en aspekt som jag tyckte var intressant var det faktum att Ari och Dante inte umgås eller ens bor på samma plats under hela berättelsen, vilket tillåter läsaren att se hur karaktärerna förhåller sig till varandra även när de inte är tillsammans. Boken berättas ju ur Aris perspektiv och som jag nämnde är Ari en person som döljer och trycker undan sina känslor vilket gör att man som läsare inte får se hela bilden (eftersom Ari inte ens själv är medveten om allt som pågår). Så Dantes brev till Ari, under tiden som de bor på olika platser, var dels en rolig detalj men det gav även en inblick i Ari och Dantes vänskap som man inte hade fått annars. 

Sen måste jag bara säga ett stort TACK till författaren för att båda karaktärerna har så sympatiska föräldrar. Visst är Aris förhållande med sin pappa inte helt perfekt i början av boken, men handlingen tillåter föräldrarna att faktiskt vara mänskliga och det märks så tydligt att de älskar sina barn. Vilket var en positiv överraskning för mig eftersom jag upplever det som att författare till ungdomsböcker ofta antar att alla föräldrar måste vara helt oförstående. Vilket egentligen är konstigt, alla vuxna måste ju själva ha varit tonåringar en gång i tiden? Men jag kanske bara har läst fel böcker? Oavsett vad så var det väldigt trevligt för omväxlings skull.

Eftersom den här boken egentligen inte har någon direkt handling som löper genom hela berättelsen är det svårt att berätta mer utan att förklara allt. Men kontentan är i alla fall att den här boken är sockersöt med extra körsbär på toppen! Den är helt enkelt underbart mysig och jag rekommenderar den till alla som är sugna på att läsa något upplyftande :)


Titel: Aristotle and Dante Discover the Secrets of the Universe
Författare: Benjamin Alire Sáens

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar