söndag 6 juli 2014

Planet 63

HANDLING:
Planet 63 följer flera huvudkaraktärer som av olika anledningar befinner sig på en gruvkoloni och när berättelsen inleds befinner sig flera personer i ett kontorsrum som rasat långt ner under marken. Som läsare får vi följa karaktärerna när de försöker lista ut hur de ska ta sig ut, samtidigt som vi får se tillbakablickar över vad som har skett och varför.

MINA TANKAR:
Författaren kommunicerar nästan all information till läsaren om planeten genom de olika karaktärernas tankar. Ett genomgående exempel på detta är t.ex. hur flera karaktär kommenterar den djupa röda färgen på himlen och hur gravitationen på planeten påverkar deras livskvalitet. Språket är även väldigt rakt på sak och min personliga upplevelse av boken är att författaren till så stor del som möjligt velat undvika "krusiduller".

Vad jag främst uppskattar med detta är det faktum att det skapar ett väldigt snabbt tempo. Handlingen rör sig tydligt framåt och det är intressant att läsa om de olika karaktärerna, deras motiv och handlingar, samt vilka missförstånd och problem detta skapar. Detta skapar dock även en del problem med trovärdigheten för delar av berättelsen. Författaren undviker nämligen att förklara vissa aspekter av världen för läsaren genom att karaktärerna först berättar något om världen de lever i (som till stor del skiljer sig från vår verklighet) men sedan viftar bort vidare förklaringar kring hur detta egentligen fungerar med "den här tekniken finns och den gör det här, men jag förstår inte det och har ingen lust att lära mig det heller". SPOILER: För er som läst boken gäller detta främst agraven samt "vapnet".

Jag kan till viss del acceptera resonemanget när det kommer från karaktärerna eftersom det ger en inblick i deras prioriteringar som personer. För att citera Matrix så bryr sig de flesta av oss inte om hur tekniken fungerar så länge som den faktiskt fungerar. Men samtidigt anser jag inte att det är en acceptabel motivering för att inte förklara detta för läsaren vilket gör att det mest känns som en dålig bortförklaring.

Ytterligare aspekter av berättelsen som var intressanta men som jag önskat att Östling utvecklat är bl.a. koloniseringen av rymden. Han nämner i boken hur mänskligheten (och speciellt de stora företagen) förhåller sig till liv på andra planeter. Är dessa varelser "djur" eller tänkande varelser och vilka rättigheter har dem? Jag finner det väldigt intressant hur vi som människor lägger ett så stort fokus på intelligens för att jämföra andra varelser eller ting med oss själva, för att sedan argumentera för att dessa borde ha vissa rättigheter eller inte. Kolonisering är även en så stor del av den västerländska historien och det blir därmed intressant med berättelser som behandlar detta eftersom det väcker stora frågor som t.ex. "skulle vi upprepa samma misstag igen"?

Överlag är det en intressant berättelse och den väcker flera tankar hos mig som läsare. Men jag önskar att författaren förklarat mer och därför balanserar betyget mellan en 3 och 4. Kommer det möjligtvis en fortsättning?

Titel: Planet 63
Författare: Lars Östling

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar