lördag 22 mars 2014

Yttersta offret

Kaosutmaningen: Läs sista boken i en trilogi/serie - check!

HANDLING: 
Drottning Tatiana har blivit mördad och Rose blir oskyldigt dömd till döden för högförräderi. Rose vänner och familj vägrar dock att ge upp så lätt och arrangerar en plan för att befria henne och tillsammans med Dimitri och Sydney lyckas Rose att fly från hovet. Men tanken på att leva i flykt i hela sitt liv är inte något som Rose tänker acceptera och det största problemet kvarstår fortfarande, för vem var det egentligen som mördade drottningen?

MINA TANKAR:
The Vampire Academy-serien påbörjade jag för ett bra tag sedan (2012? 2011?) och det kändes bra att äntligen få se hur allt skulle sluta. Speciellt med tanke på att den första filmen snart kommer på bio! Det som har fått mig att läsa alla sex böcker (vilket för övrigt är väldigt ovanligt nuförtiden, känns som att alla serier är trilogier) är humorn, men den kanske allra viktigaste ingrediensen är Rose och hennes kick-ass-attityd. Älskar böcker med starka kvinnliga karaktärer som själva tar tag i sina problem (även om Rose till viss del kanske skapar en del av sina egna problem i processen :P).

Yttersta offret var överlag en värdig avslutning på en spännande serie. Jag kommer ihåg att jag för länge sedan kallade den här serien för charmig, vilket kanske inte låter som den bästa beskrivningen för en serie med vampyrer, men det summerar ganska väl mitt förhållande till berättelsen. Väldigt underhållande och under tiden har karaktärerna vuxit och blivit mer dynamiska. När det gäller just den här avslutande delen känner jag att den tappade lite i tempot jämfört med tidigare böcker i serien. Slutet kändes även lite som ett anti-klimax, visserligen fick man svar på de flesta frågor men mycket lämnades ändå öppet vilket gör att det nästan känns som ett tvång att läsa spin-off-serien "Bloodlines".

Så just den här boken får en 3:a i betyg men serien i sin helhet får en stabil 4:a!

Titel: Yttersta offret
Författare: Richelle Mead

1 kommentar: