tisdag 25 mars 2014

I sökandet efter Eden

Kaosutmaningen: Läs en bok på ett annat språk än svenska - check!

HANDLING:
Efter en pest som dödade nästan alla människor är det nu bara ett fåtal städer som finns kvar och de styrs alla av vampyrer. Människorna har reducerats till att inte vara mycket mer än boskap och de tvingas ge blod regelbundet för att få tillgång till mat och andra förnödenheter. 

Allison vägrar dock att låta sig ägas av någon annan och bor utanför den inre stadskärnan som en "unregistered". För att överleva tvingas hon, till-sammans med andra i samma situation, att stjäla och tigga för att överleva. Under en av sina räder händer dock det otänkbara, Allison blir attackerad, och blir själv ett av de monster hon alltid har hatat. 


MINA TANKAR:
Ni har väl inte hunnit tröttna på vampyrer än? Nää jag tänkte väl det ;) The Immortal Rules är dock en väldigt uppfriskande vampyrbok om man jämför med de mer romantiska vampyrer som dominerat YA-litteraturen under den senaste tiden. Speciellt början och slutet av boken är riktigt bra, och författaren lyckas med att förmedla den här dystra dystopiska framtiden på ett väldigt skickligt sätt. Så strunta i det väldigt fula klichéartade omslaget och ge den en chans!

Flera av karaktärerna är intressanta, speciellt Allison som har levt nästan hela sitt liv under hemska förhållanden och inte vågar lita på att någon annan ska hjälpa henne, men även de andra vampyrerna som vi får möta som t.ex. Kanin och den mer obehagliga Sarren. Vissa aspekter av berättelsen påminde mig även om The Coldest Girl in Coldtown, visserligen har människorna utanför vampyrstäderna betydligt mer frihet i den boken och den fokuserar även mer på teknologi och romantiseringen av vampyrer. Men de lyckas båda med att leverera en egen fräsch version av vampyrer och dystopier vilket är en stor guldstjärna i kanten.

Den enda nackdelen med boken är att jag inte riktigt vet hur berättelsen ska fortsätta. Det låter kanske som en lite löjlig farhåga, men för tillfället ser jag inte hur författaren ska kunna utveckla berättelsen eftersom handlingen i The Immortal Rules inte var så tydlig. Min förhoppning är i alla fall att hon bygger vidare på världen och att vi även får se mer av vampyrerna och deras styre.

SPOILERS:
  • Jag tyckte att det var väldigt underligt att författaren tog död på Ruth i slutet av boken eftersom det kändes väldigt hastigt och plötsligt. Personligen så upplevde jag det som att Kagawa bara ville ha död på Ruth eftersom Allison tyckte att hon var så störig. För det var hon visserligen, men jag kan ändå relatera till henne - för vad hade man egentligen själv gjort ifall man märkte att något var "off" med en person som nästan alla andra tycker om? Visserligen tycker jag inte heller om folk som pratar bakom ryggen bakom andra, men i den verklighet som de lever i med vampyrer och monster så kan jag inte klandra henne.
  • Ifall nästan inga vampyrer känner till Eden, varför försökte inte vakterna göra något för att förhindra att Allison sprider informationen vidare?
Titel: Blood of Eden 1: The Immortal Rules
Författare: Julie Kagawa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar