onsdag 5 februari 2014

Sharp objects

HANDLING:
Sharp objects inleds med att reportern Camille Preaker får i uppdrag att rapportera om mordet på en ung flicka (samt det mystiska försvinnandet av ytterligare en annan ung flicka) i sin lilla hemstad. Camille är väldigt skeptisk till uppdraget men beslutar sig ändå för att flytta hem till sin mamma och hennes nya man för att kunna påbörja arbetet. Väl där börjar hon nysta i mordgåtan samtidigt som hon själv påverkas väldigt starkt av att vara tillbaka vilket drar upp plågsamma minnen från hennes egen uppväxt. Camille har nämligen ända sedan den tidiga tonåren haft det lite annorlunda självskadebeteendet att rista in ord i huden med hjälp av alla vassa objekt hon kan finna. 

MINA TANKAR:
Efter att ha fullkomligt älskat sönder Gone girl och även blivit fascinerad av Dark places hade jag väldigt höga förväntningar på Sharp objects, speciellt med tanke på att den av många anses vara den bästa av Flynns tre utgivna böcker. Förväntningar som boken till viss del levde upp till men efter att ha läst två böcker av Flynn redan (visserligen i "fel" ordning) börjar jag nu se ett visst mönster. Om ni har läst dem kan ni säkert lista ut vad jag menar... Så för en gång skull lyckades jag faktiskt lista ut slutet (!) vilket var en besvikelse för mig. Jag har nämligen älskat att bli så överraskad av hennes andra böcker att jag förväntade mig det även med den här berättelsen. Detta betyder dock inte att Sharp objects är "enkel" eller sämre, författaren har fortfarande samma mörka och lite smått ironiska sätt att berätta och karaktärerna är även i den här boken väldigt fascinerande (och fullkomligt skruvade). 

Jag uppskattar även Flynns små "twists" i slutet och det faktum att slutet lämnades lite öppet för tolkning. Boken får alltså en 4 i betyg men jag håller fast vid att Gone girl är min absoluta favorit!

Titel: Sharp objects
Författare: Gillian Flynn 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar