onsdag 19 februari 2014

Mörkrädd i Göteborg

HANDLING:
Boken handlar om David som ända sedan han var en liten pojke har varit sjukligt mörkrädd. Han har spenderat nästan hela sitt liv med att fly från mörkret och speciellt från att vara ensam i mörkret. Till slut bestämmer han sig för att det här måste få ett slut och börjar gå i terapi för att få hjälp att hantera sina rädslor. Rådet han får är att konfrontera sin rädsla genom att åka ensam (dock tillsammans med sin katt Trassel) för att spendera några nätter i en stuga mitt ute i ingenstans. 

MINA TANKAR:
Den här boken läste jag när jag för någon helg sedan övernattade i Göteborg. Mörkrädd är en väldigt klassisk skräckhistoria och inledningsvis kändes boken väldigt bekant eftersom jag både läst böcker och sett filmer med liknande handlingsförlopp. Detta är något som både är berättelsens stora fördel och nackdel. Men vi börjar med det som var bra!

För att en bok eller film verkligen ska kunna skrämma mig måste den innehålla något element av det psykologiska vilket den här boken verkligen lyckas med. Finns det något i mörkret och skuggorna som verkligen förföljer David eller sitter allt detta i hans huvud? Älskar de berättelser som får läsaren att dras in i berättelsen och vrida och vända på allt tills man till slut nästan inte litar på karaktären längre. Andra exempel på detta är t.ex. Secret window av Stephen King. Om ni förstår vad jag menar?

Jag tycker även att det är ett intressant tema med att ha en karaktär som är sjukligt mörkrädd, eftersom vi alla nog, till varierande grad, är lite rädda för mörkret. Eller kanske inte mörkret i sig utan snarare det som kan finnas i mörkret. Ovetskapen och rädslan i att inte kunna förlita sig på ett av de sinnen som de flesta av oss är beroende av varenda dag. Är man dessutom uppväxt i ett större samhälle eller stad är äkta, kompakt mörker inte något man stöter på varenda dag. Därför är det väldigt lätt att sympatisera med David och dras in i hans lätt psykotiska tankevärld.

Vad sänkte då betyget? Personligen så sträckläste jag Mörkrädd och den lyckades faktiskt med att ge mig riktiga obehagskänslor. Men antalet nätter som David spenderar i stugan och är jätterädd flyter samman och blir väldigt utdragna om man inte läser hela boken i ett svep - vilket man inte alltid har möjligheten att göra. Jag rekommenderar därför att man läser den här berättelsen när man har tid att sträckläsa den för att få den bästa och mest obehagliga läsupplevelsen :P

PS. Tydligen så finns det en fristående uppföljare också som heter Någon i din säng, men kommer nog vänta lite med att läsa den också.  

Titel: Mörkrädd
Författare: Andreas Roman

3 kommentarer:

  1. Usch, det där låter in som någon bok för mig som precis har börjat komma över mörkrädslan. :P Bara titeln på någon i din säng räcker för att skrämma upp mig, haha!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha nä då är nog inte de här böckerna de bästa att läsa! ^^

      Radera
  2. Åh denna verkar vara något för mig:D

    Min nya adress till bloggen är: lexielaser.com :)

    SvaraRadera