söndag 12 januari 2014

Terrorist eller frihetskämpe?

HANDLING:
I den här fortsättningen på Slated börjar Kyla minnas alltmer från sitt förflutna trots att myndigheterna har försökt radera hennes minne. Detta leder till att hon kommer i kontakt med organisationen som kallar sig själva för Free UK. De vill ta makten från myndigheterna (som raderar minnen och dödar alla som är olik-tänkande) och ge tillbaka den till folket. Men även Free UK är beredda att ta till extrema medel och Kyla, som numera bor i en väldigt inflytelserik familj, börjar snart förstå att anledningen till all deras uppmärksamhet beror på att de tror att hon kan hjälpa dem med ett attentat. 

MINA TANKAR:
Fractured går betydligt djupare in på ämnet terrorism och diskuterar det faktum att det är vinnaren som skriver historien. Det blir även mer tydligt i den här boken att allt inte är svart och vitt och medan Kyla får reda på mer om sitt förflutna känner hon sig samtidigt alltmer kluven i sina tankar och åsikter. För vem är det egentligen hon kan lita på och vem är det som förtjänar hennes lojalitet? Är det hennes nya familj med mamman som förlorat hela sin familj p.g.a. terroristerna eller är det Free UK som försöker övertala henne att även våld och dödande kan rättfärdigas när man försöker bekämpa ett ondskefullt system?

Mer än så kan jag inte berätta om handlingen för att inte avslöja alltför mycket. Men det är en intressant fortsättning på trilogin även om jag tycker att Terry med fördel hade kunnat korta ner boken med runt 100 sidor. Trots att boken är lite för lång för min smak så är Fractured ändå betydligt mer actionspäckad än första boken och slutet är nagelbitande spännande. Jag uppskattade även att Kylas relation till sin nya "mamma" och flera av de övriga karaktärerna fördjupas (även om jag fortfarande önskar att hennes "syster" Amy och Amys pojkvän utvecklats mer). 

Överlag var Fractured bra och det var spännande att läsa om Kylas beslutsångest. Terry lyckas med att hålla läsaren osäker ända till slutet angående exakt vad Kyla kommer att besluta sig för att göra och konsekvenserna av detta. Men trots att boken innehöll mer action så lämnade den ändå ett ganska svagt intryck på mig (vilket jag hoppas beror på att det är en "mellanbok"). Så jag håller tummarna att tredje boken Shattered höjer ribban igen!


Titel: Fractured
Författare: Teri Terry

1 kommentar:

  1. Jag är lite nyfiken på den här serien faktiskt men vi får se om jag plockar upp den någon gång framöver..

    SvaraRadera