onsdag 29 januari 2014

Locke & Key: Head Games

Kaosutmaningen: Läs ett seriealbum - check!

HANDLING:
I den här andra delen av Locke & Key fortsätter äventyren i det mystiska familjehuset med de magiska nycklarna. Livet är fortfarande extremt svårt för Tyler, Kinsey och Bode vars pappa blev mördad i första delen av berättelsen. Men de har fått nya vänner och livet börjar kännas åtminstone lite mer normalt. I alla fall tills en av de gamla lärarna på skolan blir mördad och det yngsta syskonet, Bode, till slut lyckas visa och övertala Tyler och Kinsey om vad nycklarna faktiskt kan göra.


MINA TANKAR:
Den här serien fortsätter verkligen att imponera! En sak som jag framförallt uppskattar och kan relatera till är syskonrelationerna. De blir irriterade och missförstår varandra men ställer alltid upp när det behövs. Det kändes väldigt äkta och de olika relationerna ger berättelsen ett djup som jag inte är van vid med seriealbum. 

Vi får även veta mer om alla karaktärerna och då speciellt om barnens farbror (som är ägaren av Keyhouse) och hans liv. Även handlingen blir tydligare och i den här andra delen börjar man äntligen få ett bättre grepp om helhetsperspektivet för handlingen. Det låter möjligtvis lite flummigt och jag har fortfarande ingen aning om hur serien kommer att sluta, men jag börjar se riktningen i alla fall :) För övrigt är Head Games precis lika blodig och mörk som första boken och med tanke på att handlingen börjar komma igång på allvar nu vågar jag även säga att den är mer spännande. 

Det här är kanske lite av en SPOILER. Men jag tycker så synd om familjen (och speciellt då Tyler och Kinsey) eftersom de har så stora skuldkänslor över det som hände med deras pappa och problem med att lita på nya människor. Så jag undrar hur dem kommer att reagera när de inser att alla deras nya bekanta inte är dem de utger sig för att vara. Med tanke på allt de har gått igenom kan jag föreställa mig att det inte kommer att gå lugnt eller smärtfritt... 

Titel: Locke and Key 2: Head Games
Författare: Joe Hill & Gabriel Rodriguez

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar