torsdag 5 december 2013

Welcome to Coldtown

HANDLING:
För ett decennium sedan förändrades vår värld för alltid. Det visade sig att vampyrer inte endast är något som tillhör berättelsernas värld och infektionen spred sig så fort att stora delar av städer sattes i karantän. Dessa nya städer kallas Coldtowns och alla vampyrer och infek-terade skickas dit och när du väl har kommit in är det nästintill omöjligt att komma ut igen. 

The Coldest Girl in Coldtown börjar med att Tana vaknar upp i badkaret efter en fest bara för att hitta alla de andra festdeltagarna dödade av vampyrer förutom hennes ex, Aidan, som har blivit biten och infekterad. Mitt i allt kaos räddar hon Aidan och vampyren Gavriel som de hittar bunden. Allt de vet är att de inte kan åka hem igen och tillsammans tar de Tanas bil för att bege sig till den närmsta Coldtown de kan hitta. 

MINA TANKAR:
The Coldest Girl in Coldtown är en annorlunda och väldigt underhållande bok om vampyrer. Men (och det här är ett ganska stort men) berättelsen innehåller även en del aspekter som inte riktigt funkar och som sticker mig lite i ögonen. Men låt oss börja med det positiva! Början av boken är verkligen riktigt bra, den har en väldigt mörk inledning och man känner hur karaktärerna hela tiden balanserar på gränsen till galenskap. Även Tanas bakgrund är intressant och den mörka humorn som genomsyrar berättelsen gör att man vill fortsätta läsa. 

Tanken om de desperata ungdomarna som gör vad som helst för att synas och för att kunna bli vampyrer är både fascinerande och djupt störande. Det är även det som gör att berättelsen känns verklig, speciellt med alla inslag av sociala medier och deras stora roll i samhällets skiftande attityder kring vampyrer. Å ena sidan beskrivs vampyrer som besinningslösa monster samtidigt som de fascinerar och lockar människorna. Jag älskar även det faktum att jag inte visste vad som skulle hända i slutet och jag är 99 % säker på att den här boken är en "standalone" (vilket alltid är trevligt med tanke på att i princip alla fantasyböcker kommer som trilogier nuförtiden).

Men nu till det som var lite mindre bra. Det finns för många aspekter i den här boken som jag tycker är motsägelsefulla. Jag förstår t.ex. inte varför Tana räddar Gavriel i början av boken (speciellt inte med tanke på hennes egen bakgrund). Samt att förutom att jag faktiskt tycker slutet är intressant och annorlunda så lämnar det läsaren med en himla massa frågor och lösa trådar. Vilket kan vara intressant i vissa berättelser, men i det här fallet kändes det personligen mest frustrerande. 

Trots den ibland motsägelsefulla handlingen så är detta ändå en bok som jag sträckläste och för mig var det underhållning till max. Men eftersom Black är en av mina favorit-författare förväntar jag mig lite mer av hennes böcker.

Titel: The Coldest Girl in Coldtown
Författare: Holly Black

2 kommentarer:

  1. Hade inte tänkt läsa denna men nu blev jag faktiskt rätt nyfiken =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul! Ser fram emot att få höra vad du tycker ifall du läser den sen :)

      Radera