tisdag 17 december 2013

Locke & Key: Welcome to Lovecraft

HANDLING:
Den första boken i den grafiska romanserien Locke & Key: Welcome to Lovecraft inleds med att Tyler, Kinsey och Bodes pappa blir brutalt mördad. Vilket leder till att barnen och deras mamma flyttar till Keyhouse, pappans familjs gamla hus som är fyllt med dörrar och magiska nycklar. 

MINA TANKAR: 
Det som jag först lade märke till med boken är att det är en betydligt mörkare, våldsam och blodig berättelse än vad jag hade förväntat mig. Med Tylers skuldkänslor över pappans död, Kinseys konstanta rädsla och mammans sätt att hantera sin sorg. Bode, som är det yngsta syskonet i familjen, är den som först upptäcker att det är något speciellt med huset och är även den som verkar hantera förändringarna i familjens liv bäst. Men det är ingen som tror på Bodes berättelser om dörrar som kan förvandla en till ett spöke eller förflytta en till andra platser eftersom de misstänker att det är hans sätt att hantera sorgen. 

Det är väldigt svårt att berätta mer ingående om handlingen utan att spoila alldeles för mycket, men Welcome to Lovecraft lyckas med något som jag inte är speciellt van vid med seriealbum. Dvs. att den har ett snabbt tempo och är väldigt lättläst samtidigt som berättelsen är både sorglig, spännande och läskig. Allt på samma gång och läsningen blir därmed väldigt intensiv. Bristerna med seriealbum som jag har läst tidigare är att de lyckas med spänningen men att berättelsen lätt kan upplevas som mer "ytlig". Men den här boken lyckades verkligen överraska mig positivt! =)

Locke & Key: Welcome to Lovecraft får därför en stark 4 av mig i betyg och jag ser fram emot att få läsa del 2 i serien! (Totalt finns det 6 böcker i serien).

Titel: Locke & Key: Welcome to Lovecraft
Författare: Joe Hill & Gabriel Rodriguez

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar