måndag 2 december 2013

Låt vargarna komma

HANDLING:
14-åriga June Elbus har bara en äkta vän i hela världen och det är hennes morbror Finn. Året är 1987 när Finn dör i AIDS och June blir helt plötsligt alldeles ensam. Åtminstone tills hon blir kontaktad av Toby som var Finns pojkvän och även den som smittade honom. Ingen i Junes familj vill känna vid Toby men de två finner ändå varandra och blir nära vänner. Vilket tvingar June att omvärdera allt hon tidigare trott var sant om sig själv och dem hon älskar. 

MINA TANKAR: 
Det tog mig bara några få kapitel att bli helt förälskad i den här berättelsen. Men det är också därför det har tagit mig så lång tid att faktiskt skriva det här inlägget (eftersom jag inte har vetat hur jag ska göra boken rättvisa) och ärligt talat är jag fortfarande inte helt nöjd. Egentligen kan man sammanfatta Låt vargarna komma som underbar, helt fantastiskt underbar. Men det hade blivit en lite för kort recension ;)

Vanligtvis brukar jag undvika den här typen av böcker som man redan utan att ha läst vet kommer att vara alldeles hjärtskärande sorgliga. Jag vill inte ens föreställa mig att förlora någon jag älskar på det här sättet vilket gjorde boken stundtals väldigt svår att läsa. Men berättelsen är absolut värd att läsas även om man liksom jag har svårt för sorgliga slut. Låt vargarna komma är trots allt det hemska en väldigt vacker berättelse om vänskap och om att älska någon så otroligt mycket även om det är "fel". Samt hur svartsjuka helt kan förstöra relationer, men även om hur man kan bygga upp dem igen. Så som ni kanske redan har förstått är detta en bok med väldigt mycket drama men med desto mindre action. En alldeles utmärkt bok om man älskade t.ex. Boktjuven, men kanske inte lika bra om man snabbt tappar tålamodet.

Men det jag egentligen vill få fram med den här lite förvirrade recensionen är att ni borde läsa boken! Så strunta helt i mitt svammel och bara läs det som förmodligen är en av årets vackraste berättelser 

Titel: Låt vargarna komma
Författare: Carol Rifka Brunt

PS. På tal om att blanda ihop titlar så kan jag inte sluta att tänka på Låt den rätte komma in. Helt olika genrer men med lite liknande titlar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar