onsdag 9 oktober 2013

När blev det här en modeblogg?

HANDLING:
Min planerade höstläsning fick en liten uppskjutning ganska fort den här gången eftersom min pojkväns mamma lånade ut två böcker till mig som hon tyckte att jag borde läsa. För den som skummar igenom min blogg och ser de böcker jag vanligtvis läser är det här nog lite utanför min "comfort zone". Guccikrigen är en av de böcker hon lånade ut till mig och handlar om Jenny Gucci som gifte sig med Paulo Gucci 1975 och som då samtidigt gifter sig in en väldigt känd, rik familj. Den här boken är hennes berättelse om lyxen med att vara en Guccifru och samtidigt om hur illa hennes äktenskap till sist slutade.

MINA TANKAR: 
Det här är minst sagt en väldigt underhållande bok. Den innehåller en massa familjebråk och små intriger och det var intressant att läsa om hennes perspektiv på modevärlden och hur det är rent allmänt att gifta sig in i en känd familj. Det är även en berättelse om ett förhållande som går åt skogen och om hur manipulativa människor kan vara. Så detta kombinerat med att boken är väldigt lättläst (jag vet inte om det beror på författaren eller översättaren) gör att den slinker ner väldigt fort.

Det som däremot sänkte min läsupplevelse lite var att jag inte tycker att Jenny Gucci verkar vara en särskilt sympatisk person. Jag känner inte henne personligen så jag kan inte uttala mig om hur hon faktiskt är och jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är som stör mig, men det är något med hennes berättarröst. Jenny Gucci beskriver sig själv lite som en diva och det kanske är så enkelt som det? Att jag har lite svårt med divor? :P Men oavsett vad så är Guccikrigen väldigt underhållande läsning och passar bra för ett par timmars flykt från höstmörkret och in i modevärlden!

Titel: Guccikrigen
Författare: Jenny Gucci

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar