lördag 19 oktober 2013

Han åt mitt hjärta

HANDLING:
Han åt mitt hjärta handlar om Viktor som har fått ett halvårs praktik på ett skolbibliotek. Det är en meningslöst praktik utan något hopp om att i framtiden få jobb och den enda ljuspunkten i livet är hunden Alice och läsandet. Viktors vardag förändras dock avsevärt när han blir smittad av en varulv och får upp ögonen för en helt annan verklighet.

MINA TANKAR: 
Han åt mitt hjärta är en väldigt svår bok att recensera av flera anledningar. Men den var en riktig bladvändare för mig och jag läste klart boken på mindre än 4 timmar och det är ovanligt för mig att bli så uppslukad av en bok nuförtiden. De första 120 sidorna älskade jag verkligen, hur Viktor mötte den mer erfarne varulven Henry och tas under hans beskydd. Hur de tillsammans hämnas på varulven som smittade Viktor och inleder ett kärleksförhållande. 

Själva dödandet, som kommer med på köpet av att vara en blodtörstig varulv, är något som Viktor inledningsvis har svårt att vänja sig vid. Henry säger till honom att acceptera att han nu är en mördare och för att på något sätt rättfärdiga dödandet bestämmer de sig för att bilda en stadsgerilla. Det är ungefär här som jag plötsligt får väldigt svårt för våldet. Viktor och Henry väljer att fokusera på Sverigedemokrater och motiverar varför dessa inte har rätt till livet. Jag kan inte säga att jag har någon direkt sympati för Sverigedemokrater, men det gäller partiet och deras åsikter. När karaktärerna väljer att kidnappa och döda enskilda personer blir det plötsligt lite svårare att svälja. Vilket ändå var fascinerande, eftersom jag anser mig hyfsat van vid att läsa våldsamma böcker. Skillnaden i det här fallet ligger förmodligen i det faktum att våldet då utspelar sig antingen utomlands eller i någon fantasyvärld och känns inte "hemma" som med Sverige. Men samtidigt har våldet ett faktiskt syfte i boken och bidrar till att leda handlingen framåt och är inte med "bara för att" vilket är positivt i mina ögon.

Slutligen så kan jag ju konstatera att det är väldigt sällan som jag både älskar och blir lite smått illamående av en bok. Men ifall man inte är alltför klenmagad så är Han åt mitt hjärta en väldigt intensiv och välskriven berättelse om att vara en outsider i samhället (på alla möjliga sätt) med en spännande twist i slutet. 

Titel: Han åt mitt hjärta
Författare: Viktor Algren

PS: Kan inte sluta att tänka på Lady Gagas låt Monster när jag läser titeln. "He ate my heart", "he's a wolf in disguise", "that boy is a monster" - undrar om det var medvetet? :P

1 kommentar:

  1. Det är mycket medvetet! Tack för de fina orden! Kram

    SvaraRadera