söndag 26 maj 2013

Gone girl

HANDLING: 
Det här är en sådan bok som jag vanligen inte hade läst men av någon anledning "ramlar över" när jag är inne på någon blogg eller läser någon kommentar. I det här fallet var det Helenas inlägg "Fifty Shades of Gone Girl - om lat journalistik och ännu latare rubriksättning" som fick mig att skratta och väckte min nyfikenhet :)

Gone Girl handlar om Nick Dunne vars fru Amy mystiskt försvinner på deras 5:e bröllopsdag. I deras hus hittas spår som tyder på att någon rövat bort henne och vänner till Amy vittnar om att hon var rädd för sin man. Men Nick hävdar att det absolut inte är sant och att de hade ett kärleksfullt äktenskap, men vad hände då egentligen med Amy?

MINA TANKAR:
Under ett av tv-cirkelns avsnitt diskuterade dem (jag tror det var Nour som tog upp diskussionen) hur mycket de avskyr att bli "lurade" av en tv-serie (eller i det här fallet en bok) att tro ditt eller datt om en karaktär eller händelse bara för att lite senare se berättelsen göra en helomvändning och få alla sina förutfattade meningar kastade i ansiktet. Det är just det Gone girl gör flera gånger under läsningen och varenda gång du tror att du har listat ut vad som ska hända så visar Flynn att hon lurat dig igen och att du har gått rakt in i hennes fälla. Och i motsats till Nour så älskar jag det! Jag älskar när man som läsare verkligen känner hur författaren planerat hela berättelsen in i minsta detalj och får en att börja läsa extra noggrant bara för att se ifall författaren gömt någon ledtråd mellan raderna som kommer avslöja allt.  

Gone Girl är alltså kortfattat en av de mest spännande och kreativa böcker jag har läst på månader och den hjälpte mig igenom världens mest utdragna lässvacka. Mer kan jag egentligen inte berätta för att inte förstöra handlingen för er som inte har läst den än, men gillar ni som jag att bli lurade av författare (eller alternativt vill bevisa att ni faktiskt kan lista ut allt från början) så LÄS Gone Girl! 


Titel: Gone Girl
Författare: Gillian Flynn

4 kommentarer:

  1. Har läst en bok av Flynn och den gillade jag faktiskt inte så får väl se om jag tar tag i denna någon gång :S

    SvaraRadera
  2. SV: Hehe, nä då är det svårt. Får se vad du tycker om du läser de andra också då :)

    SvaraRadera
  3. Jag är verkligen sugen på att läsa Gone girl (och Mörka platser också), som tur släpps den på svenska redan i höst så behöver inte vänta så länge :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det låter som en bra idé! Funderar själv på att prova hennes andra böcker ("dark places" & "sharp objects") nu också eftersom den här var så bra :)

      Radera