tisdag 2 april 2013

Varma kroppar

Varma kroppar är en bok jag vann för en mindre evighet sen på Amelies bokblogg (tack igen!) och som handlar om zombiekärlek. Jupp, ni hörde rätt. I boken får vi följa R, en zombie som är fövånansvärt eftertänksam och artig, vars hela existens förändras när han äter upp en killes hjärna och får uppleva hans känslor och blir hopplöst förälskad i en tjej vid namn Julie. 

Jag var som ni säkert redan förstår väldigt skeptisk till hela tanken om zombiekärlek. Zombies som är döda, äckliga och som äter människor vilket borde göra en kärleksrelation till en människa tämligen svår. Men eftersom den blev hyllad av flera bokbloggare som brukar veta vad de pratar om var jag beredd att ge den en chans i alla fall och dem hade verkligen helt rätt! R som berättarröst är väldigt komisk trots allt det mörka i hans värld och jag tycker att det var riktigt smart rent berättartekniskt av författaren hur han inledde så lättsamt för att långsamt suga in läsaren i mer djupa frågor och känslor. Ytterligare ett stort plus för mig var den alternativa tolkningen av hur zombiesmittan bröt ut. Visserligen lite mer abstrakt än de vanliga förklaringarna med mystiska virus osv. men fortfarande lika bra om inte bättre. 

Personligen så tycker jag även att kärleken kändes väldigt äkta. Det hade lätt kunnat bli alldeles för sliskigt som i många andra paranormal romances eller bara allmänt absurt (återigen, hela grejen med zombies som kan älska) men Marion bygger upp relationen mellan R och Julie långsamt och jag köper verkligen hela konceptet. Undrar om vi kanske får se fler zombieromanser i framtiden? Who knows, Marion kanske startade en ny trend och genre. 

Men skämt åsido, ifall ni inte redan har läst boken rekommenderar jag den verkligen! På författarens hemsida står det även att det finns en prequel, The New Hunger, och vanligtvis är jag inte så förtjust i prequels heller men i det här fallet ska jag nog göra ett undantag :)


Titel: Varma kroppar
Författare: Isaac Marion 

2 kommentarer: