tisdag 12 februari 2013

seriealbum x2


You know the story. Mikael Blomkvist har precis blivit misskrediterad som journalist och dömd till fängelse efter att ha publicerat en artikel om Wennerström som visar sig grundats på förfalskade bevis. Den gamle företagaren Henrik Vanger erbjuder honom då ett jobb som innebär att han ska försöka lösa gåtan med den sen länge spårlöst försvunna Harriet är Mikael först inte alls intresserad och som ersättning få pengar, men viktigast av allt - bevis för att faktiskt fälla Wennerström.

Pros and cons: Efter att ha läst boken och sett både den svenska och amerikanska filmen blir det här seriealbumet min 4e version av berättelsen. Vilket märks på det sättet att jag redan har tre andra versioner av karaktärerna i mitt huvud och jag kunde inte riktigt vänja mig med de mer ”amerikanska” teckningarna av speciellt Mikael och Erica. Men för övrigt så är det samma spännande berättelse och Lisbeth är lika fantastisk som vanligt. Är även lite förälskad i omslaget: titeln som en tatuering längs ryggen, smyckena och röken som ringlar ur munnen sätter stämningen innan man ens hunnit öppna boken. (Omslaget påminner mig faktiskt även lite otippat om en zombiebok som jag lyckats glömma bort titeln på… hm, får återkomma).

SPOILER: Fy vad äcklig våldtäktsscenen var förresten, det har varit hemskt att både läsa den i boken och se den på film tidigare så jag trodde inte att jag fortfarande skulle reagera så starkt. Men de har, på gott och ont antar jag, lyckats få den riktigt mörk och Bjurman är minst lika äcklig i serieformat. *ryser*

Författare: Stieg Larsson

Game of Thrones – älskar serien, älskar böckerna och älskar det här seriealbumet  Med ett par få undantag så såg de här karaktärerna faktiskt nästan ut precis som jag har föreställt mig dem. Berättelsen inleds med att Ned Stark blir utnämnd till ”kungens hand” och därefter börjar dramat med kampen om tronen. Det enda sorgliga är, som de som läst böckerna redan vet, att handlingen går ganska långsamt framåt vilket gör att när seriealbumet är färdigläst så är det egentligen inte så jättemycket som faktiskt har hänt. Men fortfarande fantastisk berättelse och vackra teckningar (även om jag inte är lika förälskad i just det här omslaget).


Titel: Game of Thrones
Författare: George R.R. Martin

2 kommentarer:

  1. Åh, vill så gärna ha A Game of Thrones-seriealbumet! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då tycker jag att du ska skaffa det! Det är riktigt bra =)

      Radera