måndag 19 november 2012

gengångare & zombies


Jadå, då har man gått på teater igen :) Förförra fredagen var jag på Intiman i Malmö och tittade på "Gengångare och zombies" och det blev en intressant show (på många sätt, men återkommer till det senare).

Själva föreställningen är baserad på Ibsens "Gengångare" och handlar om Fru Alving som planerar en invigning av ett barnhem i sin döda mans ära och hennes konstnärlige son Osvald har precis kommit hem från Paris. Men publiken får snart veta att allting inte står rätt till och det är både drama och monster som gömmer sig under ytan. 

Innan jag gick på föreställningen var jag lite allmänt skeptisk till hur trovärdig och läskig den faktiskt skulle bli. Eftersom jag själv inte är så lättskrämd och det krävs, enligt mig, ganska mycket för att göra en trovärdig zombie. Men det var absolut ingenting att oroa sig för, om vi bortser från zombierna (eller hur det nu stavas) så var Fru Alvings hemligheter och familjedramat tillräckligt obehagligt för att skapa den rätta stämningen ändå. 

Jag tycker förresten att anledningen till varför de blev zombies från början var väldigt intressant, den här tanken om sökandet efter evigt liv som går helt fel. Det känns väldigt aktuellt och föreställningen lyckades som sagt faktiskt vara läskig. Inte jätteskrämmande men ändå obehaglig och det är tummen upp för både sminket och skådespelarna som var superduktiga :)

Vi i publiken fick förresten som jag nämnde innan ännu mer drama eftersom föreställningen innehåller en scen med en ganska stor smäll (och därmed även rök) vilket ledde till att brandlarmet gick. (Jag tror för övrigt det är något av det roligaste jag sett på teater, när Peter Järn satt och velade fram och tillbaka ifall han skulle strunta i tjutet och fortsätta ändå eller inte). I alla fall så fick Intiman utrymmas och vi fick stå ute och huttra ett tag innan föreställningen kunde börja igen. Men vardagsdramatik skadar ju inte, blev bara lite förkyld efteråt ^^ 

2 kommentarer:

  1. ÅH ville så gärna gå på den men blev inte av. Var för stressad i skolan och orkade/hann inte ta tag i att beställa biljetter och grejer för mina kompisar som velade ifall de skulle gå.. =(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad trist att ni missade den! :( för den var verkligen riktigt bra.

      Radera