tisdag 13 november 2012

A Cinderella Story

Ash av Malina Lo läste jag ut för ett bra tag sedan men kom aldrig mig för att faktiskt skriva om här på bloggen. Har säkerligen glömt en del av detaljerna men kort och gott så handlar berättelsen om Ash som i början av boken precis har förlorat sin mamma. Trots att Ash själv har svårt att komma över mammans död gifter hennes pappa snart om sig med en kvinna som redan har två döttrar och inte är speciellt intresserad av att ta hand om Ash. När Ashs pappa sedan går bort och lämnar familjen med skulder får Ash flytta med sin styvmamma och styvsystrar till staden för att där arbeta som familjens tjänare. 

Ash längtar efter att få komma bort från sitt liv och sluter därför ett avtal med en älva. Men mitt i allt detta träffar Ash även Kaisa som hon blir förälskad i och slits mellan sin kärlek och sitt löfte till älvan.

Jag fick höra om den här boken för första gången hos Boktycke och även om den inte blev en favorit för henne så ville jag ändå själv prova att läsa den just eftersom jag har en sådan förkärlek för omarbetade sagor (fairy retellings). Men tyvärr så blev den inte en så jättestor hit hos mig heller. Det intressanta med berättelsen är ju främst att författaren valt att göra en lite annan version på kärleksberättelsen i sagan. Istället för att låta huvudpersonen bli förälskad i prinsen så träffar Ash en stark och självständig kvinna. Den enda anledningen till att boken sjönk så mycket i betyg för mig beror på att jag tycker det var för många "hål" i handlingen, t.ex. som det faktum att allt löser sig lite väl smidigt i slutet och att en del av karaktärernas (enligt mig) ganska ologiska handlande inte förklaras.  

Men jag tror ändå att boken passar alldeles utmärkt ifall man är sugen på en söt och annorlunda kärleksberättelse. För egentligen är det väl det som är meningen med sagor? Att de får lov att vara lite orealistiska, så det är väl bara det att jag önskar att handlingen i övrigt varit starkare :)


PS. Jag tycker förresten ordet "älvor" låter så fel i det här sammanhanget. När man säger älvor så tänker jag på ljusrosa snälla små varelser som bor i någon förtrollad skog, men älvan i den här boken är ju raka motsatsen. Kanske borde hålla mig till engelskans "fairy" istället? ^^

Titel: Ash
Författare: Malinda Lo

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar