söndag 22 juli 2012

Sunshine

Tidigare har jag läst McKinleys Beauty: A Retelling of Beauty and the Beast och den här boken Sunshine har väl ett liknande tema men är ändå helt annorlunda. I huvudkaraktären Sunshines värld är alla medvetna om vampyrer och andra varelser som lever i närheten och i vissa fall även mitt ibland människorna. Men överlag är vampyrer ändå mest berättelser för Sunshine vars vardag består i att baka kanelsnäckor på familjefiket och umgås med pojkvännen Mel. I alla fall tills hon åker ut till sjön sent än kväll och kommer i direkt kontakt med några av dem.


Det är svårt att beskriva handlingen mer ingående utan att avslöja för mycket, men jämfört med andra vampyrtonårsböcker var den här väldigt uppfriskande. Den har visserligen en del likheter med t.ex. Beauty and the Beast men är samtidigt helt annorlunda. Sunshine är absolut ingen kärleksberättelse och vissa delar snuddar snarare vid skräck än något annat, men den här boken är ändå mer sexualiserad (är det ett ord?) än det jag läst av McKinley tidigare. Men om jag bara struntar i att försöka sätta en etikett på boken så är det en riktigt spännande berättelse och jag älskar Sunshines lite ironiska berättarröst. Precis den rätta kombinationen av allvar och humor som jag behövde nu :P

Det enda som störde mig lite var att jag upptäckte att Sunshine sa emot sig själv vid en del tillfällen, i början av boken oroar hon sig t.ex. för att bränna sig i solen för att senare i berättelsen ligga ute i solen i flera timmar med motiveringen att hon aldrig bränner sig. Hmm... ^^


Titel: Sunshine
Författare: Robin McKinley

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar