fredag 13 juli 2012

Altered Carbon

I den här framtiden har människorna listat ut hur man överför en persons medvetande till en annan kropp. Vilket kortfattat innebär odödlighet för dem som har råd med det. Bokens huvudpersonen Takeshi Kovacs har legat "på lager" i mer än ett århundrade när han blir satt i en ny kropp och anställd av Laurens Bancroft för att undersöka mordet på Bancroft. Polisen vägrar nämligen att utreda fallet mer då alla bevis pekar på att Bancroft begått självmord, men Kovacs börjar gräva djupare och upptäcker en konspiration. 


Altered Carbon påminner till viss del mycket om Morgans fantasy-böcker och man märker fort att knäppa personligheter, beroende och våld är genomgående teman i hans böcker. Det är intressant till en viss del, men boken är så otroligt ojämn. Berättelsen börjar väldigt intressant med den här framtidsvärlden och mysteriet kring Laurens Bancrofts död men sen spårar den ur totalt. Kovacs är bara... underlig. Jag lyckades aldrig bli engagerad i hans karaktär, jag varken tyckte om honom eller ogillade honom tillräckligt för att orka bry mig om hans problem. Så för mig är det nästan strunt samma att själva handlingen visade sig vara bra, när jag inte tycker att huvudkaraktären är intressant så faller allt det andra också. 

För mig blev besvikelsen förmodligen extra stor just eftersom jag verkligen älskar hans fantasy. Så jag förväntade mig ytterligare en favorit här vilket den tyvärr inte blev. Kanske beror det på att Altered Carbon trots allt är hans debutbok eller så borde jag helt enkelt hålla mig till hans fantasy? Återkommer när jag har bestämt mig ^^


Titel: Altered Carbon
Författare: Richard Morgan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar