tisdag 5 juni 2012

eld

Eld fortsätter berättelsen om de 5 tonårshäxorna i Engelsfors. Efter Anna-Karins magiutövande i förra boken blir de nu alla kallade till rättegång inför Rådet. Samtidigt skapas rörelsen PE (Positiva Engelsfors) som lockar allt fler följare med sina tankar om positivt tänkande men som verkar ha kopplingar till en del "olyckor" i det lilla samhället. 

Det finns böcker om relationer som har inslag av fantasy och så finns det fantasy med inslag av relationer. There is a difference. Jag menar inte att det ena är bättre än det andra, men de första 400 sidorna av Eld handlar nästan enbart om kärleks- och familjebekymmer som inte intresserar mig lika mycket som magin. Jag uppskattar att vi verkligen får lära känna alla karaktärerna på djupet, det som jag såg som riktiga stereotyper i förra boken börjar lösas upp och vänskap växer fram. Linnea och Ida, som saknade POV i förra boken, får ta mer plats nu och när man läst den här boken så känns det verkligen väl genomtänkt. Även killarna får ta mer plats, så överlag tycker jag att Eld ändå är betydligt bättre än Cirkeln

En intressant sak med boken är även att både början och speciellt slutet är extremt spännande. Så trots att jag verkligen tragglade mig igenom mitten och önskade att boken skulle ta slut, så väckte slutet en sådan enorm nyfikenhet. Det är magin med ett bra cliff-hanger slut, det får mig att vilja läsa fortsättningen också. Helst nu! Vilket är ganska imponerande ändå, att en bok som är så tråkig i 400 sidor lägger allt krut på de sista 200 sidorna och trots allt får en att vilja ha mer.

MEN jag har förstått att jag är en minoritet när det gäller mitt omdöme av de här böckerna. Uppenbarligen så finns det jättemånga som älskar båda två, så låt inte mig avskräcka er :P

Min recension av Cirkeln hittar ni här!

Titel: Eld
Författare: Mats Strandberg & Sara Bergman Elfgren

1 kommentar:

  1. Ah, får väl ta mig an Eld då! :)

    Svar: Ja, det känns som om de har haft ett litet tema i år på att filma klassiker! Väldigt kul och jag kan inte heller minnas någon tidigare filmatisering, inte som blivit så uppmärksammade som dessa i alla fall. Kul med nya versioner! Som sagt så finns det Great Expectations (2011) som miniserie som blivit hyllad. Sedan finns det den gamla versionen av The Great Gatsby, men den är ifrån 1974.

    SvaraRadera