tisdag 19 juni 2012

Bortbytingen

Oblivion High - Bortbytingen är första boken i en ny svensk (!) mangaserie som i grunden handlar om att Näcken börjar på högstadiet i Upplands Väsby. Han lyckas lura sig in i skolan genom att fånga Masato, en utbytesstudent från Japan, och sedan utge sig för att vara honom vilket får stor påverkan på vännerna Nin och Soon Mi som snart upptäcker att något har gått fel. 

Jag har bara läst ett fåtal mangaböcker men även om man inte är så insatt i manga så tror jag ändå att man kommer att känna igen stilen och upplägget i Oblivion High. Koljonen och von Rüdiger använder sig nämligen av samma sorts upplägg som japanska serier och överlag är berättelsen både underhållande och snabbläst. Men personligen så känner jag att det här inte riktigt är min grej, berättelsen är helt okej och det finns ett par riktigt häftiga karaktärer men jag blev besviken på att det är så få saker i den här boken som för handlingen framåt. De som är mer förtjusta i just manga kommer förmodligen att kunna uppskatta boken mer i sin helhet, men jag är väl för van vid västerländska serier där det händer mer i varje bok ^^ 

Titel: Oblivion High - Bortbytingen
Författare: Johanna Koljonen & Nina von Rüdiger

1 kommentar:

  1. Sv; Nej det har jag tyvärr inte, men visst är den fin?
    Hittade bilden på weheartit! :)

    SvaraRadera