torsdag 7 juni 2012

Black Heart

Black Heart är sista boken i The Curse Workers-trilogin och de två första böckerna är White Cat & Red Glove. Det här inlägget innehåller ett par små SPOILERS ifall man inte läst de tidigare böckerna so beware!

The Curse Workers-trilogin utspelar sig i en värld där en del människor har förmågan att antingen ge tur, påverka känslor, döda osv. med endast en beröring av sin hand. Cassel tillhör just en sån här familj av "curse workers" och med ett politiskt klimat som börjar bli allt mer hårdare mot dessa finner sig Cassel i mer problem än vanligt. Hans speciella förmågor är högst eftertraktade och efter att ha använts som mördare av de kriminella tidigare blir han nu tvingad att använda samma förmågor åt "the feds" för att kunna skydda dem han älskar. Han kämpar för att veta vad som är "det rätta" men för en person som aldrig har kunnat lita på någon går det mesta fel ändå.

Okej, ni vet nog alla vilket enormt Holly Black-fan jag är. Men i ärlighetens namn måste jag ändå nämna detta innan med tanke på att jag älskar allt hon skriver ^^ När det gäller boken som helhet tycker jag att den är ett nästan perfekt slut på trilogin. Jag vill inte avslöja för mycket eftersom det finns en himla massa små berättelser inom huvudhandlingen och i början erkänner jag att det hela kändes ganska flummigt. Det faktum att man aldrig riktigt kan lita på Cassel som läsare vet jag att en del har irriterat sig på också. Han ljuger för allt och alla och man vet aldrig riktigt vad man ska förvänta sig. Men det tycker jag är roligt, det får mig att uppskatta de små "aha"-ögonblicken så mycket mer. Jag har förresten skrivit om var Black fick inspirationen till Cassel från här tidigare, om ni är nyfikna som jag :)

Trots att det är en himla massa bollar Black har i luften när det gäller handlingen så knyter hon ändå ihop majoriteten av de lösa trådarna och slutet var spännande och underbart sött ♥ Men som jag skrev så är det endast "majoriteten" av pusselbitarna som får sin plats i Black Heart. För även om det inte verkar finnas några planer hos författaren att fortsätta den här trilogin så ger hon läsaren ny information precis i slutet och lämnar en del saker väldigt öppna. Så jag håller tummarna för att vi kanske får läsa mer om "curse workers" i framtiden :)


Titel: The Curse Workers 3 - Black Heart
Författare: Holly Black

PS. De 2 första böckerna har förresten blivit översatta till svenska och heter Den vita katten & Den röda handsken!

2 kommentarer:

  1. Har tänkte läsa boken men vad tråkigt att det lämnas kvar lösa trådar. Alla Holly Black böcker jag har läst har legat mellan okej/bra. Vilken är din favoritbok av henne?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kommer en del ny information precis i slutet som får det att kännas att det finns mer att berättas. Svårt att förklara vad utan att avslöja för mycket dock ^^

      "Valiant" är en av mina favoriter, tycker om att berättelsen är lite av en mörkare saga. Sen så är hennes novellsamling "The Poison Eaters" också värd att läsas :)

      Radera