tisdag 8 maj 2012

Särskild


Nu är det snart dags för fortsättningen på Udda Verklighet att komma ut! Särskild är titeln på boken och den kommer att publiceras den 17 augusti. Är ni observanta så märker ni även att det är samma dag som Malmö Festivalen börjar och det är självklart inte av en slump. Särskild utspelar sig nämligen under festivalen och jag är riktigt peppad på att mumsa på glass vid kanalen och läsa vidare om Udda =)

Hur snygga är inte omslagen förresten? Men jag är lite nyfiken på huset på omslaget till Särskild, känns inte så malmöitiskt men det kanske är jag som har fel? 

Handlingen: 
"Det är festival i Malmö, och festivalen har lockat mer än bara vanliga människor. De sära har kommit till stan för att jaga, slåss och roa sig. Men bakom musiken, de glättiga scenerna och festivalstånden ruvar mörker och hemligheter.
Udda har börjat drömma igen, och hennes drömmar leder henne tillbaka till den karismatiske hamnskiftaren Hemming och till det enigmatiska Oraklet som bor i toppen av Turning Torso. Uddas förmågor gör henne till både en tillgång och ett hot för de krafter som rör sig i Malmös sära värld. Där finns de som vill utnyttja henne, men också de som fruktar henne och vill förgöra henne. Magrete, Hemmings brutala mäster, gillar inte att Udda har svurit sin lojalitet till Oraklet och en sammandrabbning är överhängande. Hamnskiftare, drömmare, lotsar, eldtursar och orakel – vem går segrande ur striden?"

5 kommentarer:

  1. Det finns en hel del fina fasader i Malmö. Jag har en mistanke om att just denna kan vara det huset där Hemmings Mäster bor. Det kan vara också där Hemming bor på Bergsgatan. Jag ska ta en promenad där imorgon med Udda och kolla. Kanske fråga Nene om det inte är en för stor spoiler ;)

    SvaraRadera
  2. Jag har kollat upp fasaden på Särskild. Det är Rådhuset på stortorget. Mycket spännande.
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Malm%C3%B6_r%C3%A5dhus

    SvaraRadera
  3. Åh tack så mycket för att du kollade upp det! Hm, vad konstigt att jag inte kände igen Rådhuset...
    Ska i alla fall bli spännande att se om byggnaden kommer spela någon roll i boken! :)

    SvaraRadera
  4. Omslagen är verkligen sjukt fina! Är lite nyfiken på att läsa första boken också.

    Och angående Divergent, så tycker jag att du ska fortsätta! Det tog lite tid för mig att se förbi det jag inte tyckte kändes trovärdigt också, men sedan blev den otroligt bra :)

    SvaraRadera