söndag 6 maj 2012

Jane

Jag älskar omarbetade sagor och klassiker så jag antar att ni nog lätt kan gissa er till vad, eller snarare vem, den här boken handlar om ;) Klassikern Jane Eyre har länge varit en favorit hos mig, men förutom seriealbumet så har jag inte läst så många andra versioner av berättelsen. 

Jane av April Lindner är alltså en uppdaterad version av den kända kärleksberättelsen och den följer originalet väldigt troget, förutom det faktum att den utspelar sig i nutid. Jane Moore som är huvud-karaktären måste hoppa av skolan p.g.a. sin dåliga ekonomi och börjar därför jobba som barnflicka åt Maddy som är rockstjärnan Nico Rathburns barn. I likhet med originalet så förälskar sig Jane och Nico i varandra och börjar planera för sitt liv tillsammans. Men det visar sig snart att något står väldigt fel till i huset som kan komma att förstöra allt för Jane.

Som jag nämnde ovan så följer Lindner originalberättelsen väldigt noggrant och ibland kan man se riktigt tydligt hur hon översatt till och med en del dialoger till en mer modern version. Så jag tycker att berättelsen var väldigt intressant och rolig, men spänningen blev ju inte riktigt samma sak för mig eftersom jag redan vet hur berättelsen går.

Jag tycker att Lindners idé med att göra Mr Rathburn (eller Mr Rochester) till en kändis i den här versionen var ett smart sätt att uppdatera karaktären och förklara hur han kommit att få sin rikedom och kontakt med de andra viktiga birollerna i berättelsen. Språket i boken är även helt okej, även om jag stör mig på att Lindner bland annat beskriver Nicos hår på bröstet som "päls" vilket jag tycker låter underligt. Men det är ju en smaksak antar jag ^^ SPOILER: För min del var även sexscenen beskriven på ett så överdrivet sätt med åskan och allt annat, hade Lindner tonat ner jämförelsen där lite så tror jag att den hade blivit mycket finare.
Överlag är Jane en bra bok, för er som redan har läst Jane Eyre så är den en intressant tolkning av karaktärerna och handlingen. För er som dock inte har en aning om vad Jane Eyre handlar om så tror jag att den passar alldeles utmärkt som spännande underhållning ändå :)

Titel: Jane
Författare: April Lindner

3 kommentarer:

  1. Låter som något för mig faktiskt! Inte läst någon version av den så kanske man skulle ge sig på..

    SvaraRadera
  2. Låter som spännande läsning, älskar orginalet så vore verkligen intressant att få läsa en uppdaterad version.

    SvaraRadera
  3. Hehe ja då borde ni båda kolla upp den! :D

    SvaraRadera