onsdag 2 maj 2012

11 kluriga och inte helt bokrelaterade frågor (igen)

Jag har ju blivit utmanad av Nilmas Bokhylla också så här kommer svaren på hennes frågor! :D

Regler:
- Har du blivit utmanad så ska du svara på de 11 frågor som din utmanare gett dig och posta på din blogg!
- Välj sedan 11 nya att utmana och länka i ditt inlägg.
- Hitta på 11 nya frågor till dem!

1. Vilken är din absoluta favoritbok och varför?
Hehe den här frågan är alltid lika svår att svara på. Men en av mina favoritböcker är i alla fall Valiant av Holly Black, men andra riktigt bra böcker är The First Law-trilogin och A Land Fit For Heroes-trilogin!

2. Vilken genre undviker du?
Vet inte om det finns någon genre som jag automatisk undviker. Men jag brukar inte läsa självhjälpsböcker, ni vet "läs det här så får du självkänsla"-böcker.

3. Om du fick vara en känd författare för en vecka, vem hade du varit då?
Oh vilken bra fråga. Hm, kanske J.K. Rowling så att jag hade kunnat tjuvläsa i hennes nya bok ^^


4. Hungerspelen eller Twilight?
Hungerspelen FTW!! :D Jag var ett riktigt stort Twilight-fan efter att jag läst den första boken 2006 (kunde inte sluta prata om den, försökte pracka på den på främlingar, läste typ alla amerikanska forum yadayada). Så jag har fått en rejäl överdos på den serien :P Orkar knappt se omslagen, haha.

5. Excess, pocket, danskt band, inbunden... vilket format föredrar du?
Excess har jag aldrig provat och jag har nog aldrig köpt en bok med danskt band. Inbundna böcker tycker jag om eftersom dem brukar hålla längre och känns lite lyxigare. Men pocket är billigare och lättare att ta med sig i väskan. Så det får bli oavgjort mellan inbundna och pocket ^^

6. Vilken bokkaraktär hade du tagit med dig på en veckas semester i Spanien?
Hehe, just eftersom det är Spanien (jag ser en riktig solsemester med god mat framför mig) så skulle jag välja någon riktigt söt och rolig kille att ta med mig. Hm, måste jag välja en? Försöker komma på om jag läst om någon söt spansk kille som kan språket och kulturen (förutom spöket i Meg Cabots Hemsökt) men det står helt stilla i huvudet just nu ^^

7. Hur ser det ut där du helst sitter/ligger och läser? Varför är det din favoritplats?
Soffan i vardagsrummet är bäst! Bra ryggstöd och väldigt behändigt med bord så att jag har någonstans att ställa min kopp te :)

8. Vilken är boken om ditt liv?
Här ligger jag och blöder... haha nej, men jag läser så mycket fantasy så det är svårt att relatera miljön och karaktärerna till mitt eget liv. Har aldrig hittat ett drakägg eller upptäckt någon magisk förmåga, suck.

9. Läser du helst vanlig bok eller e-bok? Varför?
Hm, än så länge så läser jag mest vanliga böcker. Läste mycket e-böcker förr på datorn men får så ont i ögonen och jag har inte riktigt blivit nöjd med iPad som e-bokläsare. Så det faktum att jag inte har en riktigt bra e-bokläsare väger in mycket. 

10. Vilken är din favoritfärg på omslag?
Tittar ni i min stora bokhylla så är nästan alla mina böcker svarta med några få inslag av färg. Vad är det egentligen med fantasy och svarta omslag? ^^

11. Vad hade du velat ha för tema på Bokmässan? (vet, den frågan fick jag men tycker den var riktigt bra så använder den igen)
Oj, jag har aldrig varit på Bokmässan. Rent allmänt hade det varit coolt med typ ett skräcktema... men det kanske blir lite svårt att fixa. Men häftigt hade det varit i alla fall. Annars hade det varit roligt med ett asiatiskt tema eller något liknande.
Nu måste jag fuska lite, eftersom det känns som att majoriteten av alla bokbloggare redan har blivit utmanade (och ofta mer än en gång) så jag lämnar det lite öppet. Ifall det är någon som känner sig manad att svara på dem så hade det varit jättekul eller så kan ni bara svara på någon av dem i kommentarerna :) 

Här kommer mina frågor i alla fall:
1. Ifall du fick ändra slutet i en bok, vilken bok skulle du välja och varför?
2. Hur lärde du känna din bästa vän?
3. Vad beställer du när du går på restaurang?
4. Alla har sina favoritkaraktärer, men finns det någon bokkaraktär som du verkligen avskyr?
5. Favoritland/plats/stad som du har besökt?
6. Har du något du alltid måste göra när du vaknar alternativt innan du går och lägger dig?
7. Finns det någon bok som du faktiskt ångrar att du har läst?
8. Vilken är din absoluta favoritfilm?
9. Finns det någon bokkaraktär som du önskar att du kände i verkligheten?
10. Facebook eller Twitter? Eller struntar du i båda och bara bloggar istället?
11. Vad ska du bli när du blir stor? ;) Alternativt: vad gör du nu när du är stor? Haha

2 kommentarer:

  1. Vad roligt att läsa :) Fast bokrelaterade tycker jag nog att de är ;)

    SV: Haha, ja det finns dagar för allt. På söndag är det t.ex Morotens Dag :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha jaa, jag tänkte inte på att alla dina frågor faktiskt handlade om böcker. Bara fortsatte med titeln från förra inlägget ^^ Men mina frågor som jag kom på är i alla fall inte alla bokrelaterade, så får skylla på det! :P

      Morotens dag? Oh dear :P

      Radera