tisdag 1 maj 2012

11 kluriga och inte helt bokrelaterade frågor

Jag har blivit utmanad av både Schitzo-Cookie och Nilmas Bokhylla, så jag tänkte att jag skulle börja med Miriams frågor och lägga upp dem andra imorgon! :D

Regler:
- Har du blivit utmanad så ska du svara på de 11 frågor din utmanare gett dig och posta på din blogg!
- Välj sedan 11 nya att utmana och länka i ditt inlägg.
- Hitta på 11 nya frågor till dem!

1. Nämn en favoritscen från en fin film som du gillar så där extra mycket!
Nu vet jag inte om den kvalificeras som en "fin film", men i den allra sista Harry Potter-filmen så finns det en scen då både Harry och Voldemort krälar sig fram på marken för att nå trollstaven. Det är en väldigt kort scen, men det är något med hur dem har filmat den och karaktärernas ansiktsuttryck som gör att jag tycker att den är helt fantastisk.

2. Vad är ditt favoritljud?
När hela stråkorkestern försöker stämma sina instrument samtidigt ^^

3. Har du någon konstig fobi?
Haha herregud ja, men det får ni fråga mig IRL, tänker inte skriva om min fobi med stort F på nätet. Men jag kan berätta att efter att jag hade läst en av Edgar Allan Poes noveller i mellanstadiet så blev jag supernojad över att bli levande begravd. Den rädslan försvann dock relativt fort, men nu tycker jag mest tanken på att bli kremerad är obehaglig. Tänk om man inte är död och dem lägger en i en ugn? Jag skulle ju visserligen dö direkt då, men tanken är ändå skrämmande och underbart ologisk som fobier brukar vara.

4. Vilken är den finaste miljöbeskrivningen du läst om i en bok och bara dött av avundsjuka för att du inte var där på riktigt?
I The Night Circus är beskrivningarna av själva cirkusen, maten, dofterna och karaktärerna underbara! Kan riktigt se den framför mig och en magisk cirkus är precis vad det lilla barnet inom mig alltid längtat efter ^^

5. Om du fick välja en frisyr från någon tecknad karaktär, vems frisyr skulle du då sno?
Lisa Simpson? Nej, jag vet inte. Kanske Mulans hår eftersom det är så mörkt och glansigt? Eller Jessica Rabbits hår om jag då även på något magiskt vis plötsligt skulle passa i rött hår. 


6. Har du någon favoritlåt som alltid får dig att le när du hör den, även om du precis innan varit ledsen?
"Dont worry, be happy" av Bobby McFerrin. När jag var i Kroatien för ett par år sedan så spelade dem den låten varje morgon när jag låg nere vid poolen och läste Harry Potter and the Half-Blood Prince. Så när jag hör låten kan jag riktigt känna solen mot huden och höra alla småungar som sprang runt och skvätte vatten på allt och alla. 

7. Vilken avslutad tv-serie skulle du vilja fick en extra säsong?
Rome tyckte jag var awesome! Men jag har fortfarande inte sett säsong 2 så jag borde kanske inte uttala mig om det än ^^

8. Om du tvingades dejta Draco Malfoy (Harry Potter), Effie (Hunger Games) eller James (Twilight)? Vem skulle du då välja?
Hmm, nämen hallå uteslutningsmetoden! Vi kan börja med att jag absolut inte skulle välja James, bad boys i all ära men han är bara läskig. Så Draco eller Effie... jag tycker ju inte att Draco är helt ond men hans feghet i vissa situationer är grymt irriterande. Men vem vet hur man själv hade hanterat att växa upp i hans familj och med Voldemort-hotet över sig?

Effie är inte heller ond men jag skulle nog bli trött på att hon är så omedveten om allt hemskt som sker runtomkring henne. Jag tror inte jag skulle orka med det, Draco blir ju ändå lite medveten i slutet av serien om att det han gör är fel. Så Draco, kaanske...? ^^

9. Vilken är din favorit när det gäller övernaturliga varelser? Vad gillar du mest att läsa om?
Vampyrer och skogsväsen (troll, älvor you name it) ;)

10. Vilken bok är du mest sugen på att läsa just nu? (behöver inte ha släppts)
J.K. Rowlings nya bok! Men även Black Heart som är sista boken i The Curse Workers-serien. Den sista har visserligen redan kommit ut men jag väntar ju på det fina pocketomslaget :)


11. Kan du något coolt partytrick, vad i så fall?
Neej :( Inget speciellt som jag kan komma på just nu tyvärr. Men jag önskar att jag hade kunnat dricka en hel 1,5 liter Coca-Cola som den där tjejen i Greveholm! 

4 kommentarer:

  1. Längtar tills de översätter den sista boken i serien Berörarna av Holly!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är förresten himla kul att dem har börjat översätta hennes ungdomsböcker igen! :) Tidigare är det bara "Tithe" och "Spiderwick-serien" som faktiskt kommit ut på svenska vilket är lite trist.

      Radera
  2. 1. haha tänkte inte på att jag uttryckte mig så =)
    3. Har många konstiga fobier, men nä skulle nog inte heller skriva om dem helt frivilligt på nätet, de är lite skumma. Vi kan diskutera det nästa bokbloggsträffa kanske? blir nyfiken ^^
    Jag har också varit rädd för det, men tänker att jag hellre att bli kremerad och dör snabbt än vaknar i en grav djupt ner under marken och måste dö av svält eller nått :P
    5. http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/21936_314909705755_636880755_3989142_4311606_n.jpg på tal om Lisas hår ^^
    11. haha ja det hade ju varit awesome! =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åhh älskar Lisa-bilden!
      Haha ja, får väl ta fobierna på nästa bokbloggsträff istället ^^

      Radera