onsdag 11 april 2012

The Night Circus

Jag hade inte hört något om den här boken förrän jag såg den på flygplatsen (Heathrow tror jag att det var) i vintras. Blev helt förälskad i titeln och omslaget (som dock ser lite annorlunda ut i UK-versionen) och det var både roligt och spännande att börja läsa en bok som jag inte hade en aning om vad den skulle handla om. Även nu när jag själv ska beskriva handlingen så tycker jag att det är svårt att finna de rätta orden så jag ska försöka hålla mig kort :)

The Night Circus handlar om två "magiker", Celia och Marco, som växer upp utan att känna varandra men ändå binds tillsammans av en mystisk utmaning. När de väl träffas och utmaningen börjar på allvar sker det hela på en resande cirkus som endast har öppet på natten.

Upptäckten av The Night Circus blev en väldigt positiv överraskning. Får mig att bli lite nojjad över alla böcker som är jättebra men som man aldrig kommer att läsa för att man inte hör talas om dem eller p.g.a. tråkiga omslag som inte fångar ens uppmärksamhet. Men tillbaka till ämnet: berättelsen om cirkusen är otroligt lekfull, inspirerande, intensiv och romantisk i en enda underbar mix. Den har tillräckligt många övernaturliga inslag av magi för att hålla mig intresserad samtidigt som jag tror att andra kan uppskatta historien, det vackra språket eller kärleksberättelsen även om de inte tycker om de mer övernaturliga bitarna. The Night Circus är alltså inte en bok som enkelt går att kategorisera i en viss genre, utan den rör sig över flera olika områden. En perfekt bok att ge bort som present nu när jag tänker på det ^^

Men återigen, som ni märker har jag svårt att göra boken rättvisa med den här recensionen (allmänt svårt att hålla mig till ämnet överlag) men strunta i vad jag säger och bara läs den istället! Läs den om du gillar sprudlande fantasi, magi eller bara vill ha en mysig och lite sorglig kärlekshistoria! :)

Edit: The Night Circus har nyligen blivit översatt till svenska, och lite mer detalj-erade recensioner av Nattens cirkus kan ni bl.a. hitta på bloggarna: Mathildas läshörna, Bokgläntan & Bokstävlarna!

Titel: The Night Circus
Författare: Erin Morgenstern

1 kommentar: