fredag 23 mars 2012

I am Piratika

Piratika handlar om Artemesia som en dag råkar ramla och slå i huvudet på den flickskola hon går på. Hon inser då att hon inte alls är menad att vara en dam, hon är ju Art Blastside, dottern till den ökande piraten Molly Faith. Hon minns plötsligt hur modern dog av en kanon som exploderade och rymmer från skolan för att finna sin mammas piratbesättning.

När Art väl finner piraterna i Lundon är dem lite mer... teatrala än hon minns dem men hon lyckas ändå dra med dem ut på havet på jakt efter en skattkammarö. Med sig lyckas hon även få Felix Fenix, en väldigt vacker ung man som dock har sina egna skäl för att vilja följa med piratskeppet.

Art som huvudkaraktär är helt underbart kick ass. Jag älskar hennes kompromiss-lösa attityd även om jag gärna velat få lite mer insyn i hennes tankar och känslor. Överlag är det alltså en väldigt spännande bok med underbara och roliga karaktärer men jag saknade lite av djupet när det gäller karaktärernas relation till varandra.

Men boken är ju främst en äventyrsbok och action saknar den definitivt inte. Så jag vet inte, det kanske bara är jag som är lite kräsen och jag skulle verkligen rekommendera den trots allt. Men då möjligtvis först och främst till någon i mellanstadie/högstadieåldern som jag tror skulle uppskatta boken i sin helhet mer :)

Det här är bok 2 som blivit utläst av mina hyllvärmare 2012!

Titel: Piratika
Författare: Tanith Lee

4 kommentarer:

  1. Åh, jag läste Piratika för några år sedan! Skulle verkligen vilja göra igen för jag minns inte mycket alls. Minns dock att jag tyckte väldigt mycket om Art!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är hon härlig! :)

      Radera
  2. Jag läste också Piratika för ett antal år sedan (fast på engelska) och älskade den så himla mycket. För att Art är så bra, och också för att jag faktiskt ett tag trodde att det inte skulle sluta lyckligt (och blev SÅ glad när det ändå gjorde det)! Det finns ju en uppföljande bok, men den har jag inte vågat läsa av rädsla för att bli besviken ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller på och läser fortsättningen nu faktiskt, än så länge är den intressant iaf :)

      Radera