fredag 30 mars 2012

för evigt

Jag har insett att det inte går att berätta om den här sista boken utan att ha med någon liten SPOILER (tro mig, jag har försökt) så jag varnar nu alla som inte läst böckerna redan!

För evigt är alltså den sista boken av Maggie Stiefvater om vargarna i Mercy Falls. Rollerna har nu blivit ombytta och det är Grace som blivit varg (varulv?) och Sam som brottas med tanken om att han själv precis blivit fri bara för att få se sin älskade hamna i samma problem. Går det att rädda henne och få ett normalt liv tillsammans?

Samtidigt lyckas Isabels pappa, Tom Culpeper, få igenom ett förslag om att skjuta ihjäl alla vargarna i skogen efter att ytterligare en tjej blivit dödad av vargar. Nu gäller det alltså inte bara att rädda Grace, utan att på något sätt hinna flytta alla vargarna till ett säkert ställe. 

Överlag anser jag att den här trilogin har blivit bättre och bättre för varje bok och för en gångs skull är det faktiskt bok 2, "mellanboken", som jag tycker har varit bäst hitintills! Kanske beror det på att Sam och Grace aldrig varit mina favoritkaraktärer (förlåt för att jag hädar) även om jag tycker om kärleksberättelsen och Sams melankoli, så är jag mer fascinerad av Isabel och hennes familj, Cole och dem andra vargarna. 

I den här boken utvecklas karaktärerna och vi får se mer djup hos dem alla, det var t.ex. intressant att läsa om hur Grace upplever livet som varg. En dröm hon trots allt haft under alla sina år då hon "vakat" över vargarna från sitt hem. Samtidigt vill hon ju vara människa för att kunna skapa ett liv med Sam och jag tycker om dem små scenerna med hur deras förhållande utvecklas och att allt inte bara är rosaskimrande sockersött loveydovey. 

En sak som dock har irriterat mig är författarens attityd till förhållandet mellan hennes ungdomskaraktärer och deras föräldrar. Jag tycker inte den känns verklig och speciellt inte mellan Grace och hennes föräldrar, jag tror det hela har sin grund i att jag inte fullt förstår vad det tillför berättelsen att alla hatar sina föräldrar?

En annan sak som stör mig lite är att det endast är Isabels sorg för sin bror som känns riktigt äkta. När en vän till Grace dör så kommer hon över det väldigt snabbt och det kändes som en lite underlig utveckling. Som att det enda det skulle tillföra var att Culpeper skulle få igenom sitt förslag och att Stiefvater inte tänkte på hur den här nyheten borde påverka Grace på lång sikt. 

PS. Jag måste förresten tillägga att jag hade kunnat läsa en hel bok till om t.ex. Isabel eller Cole St. Clair och hans rockliv, jag vill inte att berättelsen ska sluta nu! :(

Det här var ett rec.ex. från B Wahlströms!

Titel: För evigt
Författare: Maggie Stiefvater

2 kommentarer:

  1. Ska börja med frost så snart jag kan!


    Har också gjort en book haul och det skulle vara jättekul om du kikade på den och lämnade en liten kommentar om vad du tyckte om den :)

    SvaraRadera
  2. Svar: Ja men precis! Absolut inte dålig, men inget wow heller. Jag uppskattade i alla fall större delen av tvåan mer än första boken :)

    SvaraRadera