söndag 4 mars 2012

en möbelsaga

(Bildens källa)

"Det skrivs för många sånger om kärlek och för få om produktutveckling"

Okej, jag måste väl börja med att erkänna att jag redan från början var skeptisk till den här musikalen. Hur kul eller meningsfullt kan det egentligen vara att se en 2 timmar lång föreställning om IKEA och Kamprad? Nu efteråt känner jag mig mer ambivalent än något. Föreställningen fokuserar mycket på kapitalismen och idén om att sälja "svenskhet" och visar hela tanken om kapitalismen som en religion. Skådespelarna visar t.ex. hur Ingvar Kamprad växer upp ("ett barn är fött på denna dag"), hur han hittar sitt kall i livet, startar IKEA, rekryterar "lärjungar" och slutligen blir korsfäst på en midsommarstång för att sedan återuppstå.

Skådespelarna är imponerande, Anders Ekborg är både seriös och underbart löjlig i rollen som Ingvar och dem känns alla trovärdiga i sina roller. Musiken är också helt fantastisk och jag skrattar fortfarande bara jag tänker på den: "En vacker dag, en vacker vår. När Ingvar var blott 17 år. Ikea, Ikea, Ikea. Fåren bräker, korna sjunger. Aldrig mera nöd och hunger. Ikea, Ikea, Ikea". 

Men, och det här är ett riktigt stort men, det känns som att det finns ett stort hål i berättelsen. Handlingen fokuserar som jag tidigare sagt på kapitalismen och IKEA. Men dem förklarar inte varför Kamprads lärjungar  alla är så hängivna kapitalismen, inte heller så mycket om hur det såg ut i Sverige vid den här tiden och knappt något alls om Kamprad som person. Dem snuddar visserligen vid ämnet om Kamprads politiska historia när en av skådespelarna pekar finger och säger "han var ju fascist!" (var det inte nacist han var förresten?). Men det är bara en minidel av hela föreställningen och man går därifrån med känslan av att ha missat något viktigt.

Sammanfattningsvis kan man väl säga att det är väldigt bra musik och underhållning och att hela idén med kapitalismen som religion är intressant, men att den förlorar lite av sin relevans när den utelämnar så mycket om musikalens huvudperson.

Titel: Ingvar! - en musikalisk möbelsaga

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar