torsdag 1 mars 2012

and the dead will walk the Earth

The Cold Commands är andra boken om Ringil, Archeth och Egar. När boken börjar har Ringil blivit förkastad av sin familj och är mitt inne i sitt personliga krig mot slavhandlarna. Han verkar bara ha blivit mer och mer avtrubbad när även demongudarna börjar blanda sig i hans liv och både hjälper och stjälper honom. 

Samtidigt i staden Yeltheth leker Egar personlig livvakt åt Archeths hushåll och börjar bli otroligt uttråkad. Archeth å andra sidan har skickats iväg på ett uppdrag att hitta en av hennes folk (the Kiriaths) kvarlämnade Helmsmen som är en sorts maskin/ varelse som fungerar som ett slags allsvetande sci-fi-medium. 

När det gäller bokens handling är jag fullt medveten om att det låter väldigt flummigt. Det märks direkt när man börjar läsa att det här är en bok mittemellan första och sista boken i en trilogi. Men samtidigt pågår det så mycket annat hela tiden som gör berättelsen spännande och långsamt men säkert för läsaren till den egentliga handlingen för trilogin.

När det gäller själva berättelsen i sig så känns det här väldigt fel att säga, med tanke på att den är otroligt brutal och innehåller allt allt från gruppvåldtäkt till menlöst dödande, men boken är väldigt rolig. Det ligger en sorts bitter dagen efter-känsla över hela handlingen som genomsyrar allt karaktärerna gör. För det är inga trevliga karaktärer som kämpar för ett högre syfte. Utan dem gör det mesta för sin egen vinning och i de få fall då det faktiskt resulterar i något bra så beror det mest på slumpen och inte p.g.a. några grandiosa planer från deras sida. Så känsliga läsare varnas alltså, det här är inte rätt trilogi för dig om du inte orkar med en massa våld och svordomar. 

Men trots allt det så bryr jag mig ändå om karaktärerna. Dem är knappt fungerande drogberoende, våldsamma och olyckliga "människor" och trots att jag inte håller med om vad dem gör så går det oftast att förstå vad det är som leder dem till det. Jag skulle sammanfatta dem som väldigt skruvade och väldigt intressanta. 

Slutet, åh herregud slutet. Ni vet när man bara har 5 sidor kvar och helt plötsligt blir handlingen så otroligt intensiv och så bara slutar det. Det är inte riktigt ett cliffhanger-slut, men fortfarande väldigt jobbigt att inse att jag behöver vänta på att författaren faktiskt skriver den sista boken också. 

Den här trilogin är än så länge nästan helt perfekt i mina ögon. Men en detalj jag stör mig på är när Morgan och andra fantasyförfattare skriver saker som ”don’t be a pussy” och ”don’t cry like a girl”. Speciellt när allt annat i boken känns så smart och medvetet. Vaddå inte gråta som en tjej? Archeth t.ex. är ju hur tuff som helst! 

Recension av första boken hittar ni här! :)

Titel: The Cold Commands
Författare: Richard Morgan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar